Wanneer ik mensen om mij heen vertel dat ik mijn eigen bedrijf ben gestart in de online marketing, zeggen negen van de tien mensen: “Oh leuk zeg, social media!” Maar online marketing is niet alleen maar social media, online marketing is nog veel meer. In deze blog ga ik meer vertellen over online marketing.
Online marketing en social media
Dat veel mensen denken aan social media wanneer je het hebt over online marketing is eigenlijk wel heel logisch. Social media neemt een heel groot deel van alle online marketing over.
Het zichtbaar en vindbaar zijn op social media is eigenlijk voor ieder bedrijf enorm belangrijk.
Er zijn verschillende social media kanalen waar je uit kunt kiezen. Instagram, Facebook, Pinterest, LinkedIn, TikTok, X & Youtube. Je bent niet verplicht om op alle kanalen actief te zijn, dat ben ik zelf ook niet. Het is belangrijk dat je actief bent op de kanalen waar je jouw doelgroep voor je bedrijf kunt vinden.
Via social media is het ook mogelijk om te adverteren. Zo kun je adverteren op Instagram en Facebook via Meta ads. Ook op Pinterest, LinkedIn, TikTok en Youtube kan je adverteren, dit gaat via de kanalen zelf. Wil je gaan adverteren? Ook dan is het belangrijk om eerst goed te onderzoeken waar jouw doelgroep actief is.
Maar online marketing is veel meer dan alleen maar Instagram-posts en Facebook-advertenties. Het is een hele wereld op zichzelf, met tal van activiteiten die allemaal gericht zijn op het bereiken van jouw doelgroep en het laten groeien van jouw merk. Dus laten we eens dieper ingaan op wat online marketing eigenlijk inhoudt.
Wat is online marketing?
Online marketing is simpelweg het promoten van producten of diensten via het internet. Het doel van online marketing is om meer bekendheid te genereren, meer verkeer naar je webshop te leiden en uiteindelijk natuurlijk meer klanten te krijgen. Klinkt eigenlijk best simpel, maar er komt veel meer bij kijken dan je denkt!
Social media is dus een belangrijk onderdeel van online marketing, maar er zijn nog meer belangrijke onderdelen waarmee jij meer bekendheid kunt genereren en meer klanten kunt krijgen.
Nog een heel belangrijk onderdeel, misschien wel een cruciaal onderdeel, is SEO, oftewel Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dit zoekmachine optimalisatie.
Zoekmachine optimalisatie, hoe werkt dat?
Bij zoekmachine optimalisatie draait het allemaal om het optimaliseren van je website, zodat zoekmachines zoals Google je website beter kunnen vinden.
Wanneer jij een zoekterm plaatst in Google, hoe vaak scroll je door naar de tweede pagina?
Juist, waarschijnlijk bijna nooit. Dus als je wilt dat mensen jouw website vinden, moet je ervoor zorgen dat hij hoog scoort in de zoekresultaten.
Wanneer je je website wilt optimaliseren is het belangrijk dat je je statistieken ook kunt uitlezen. Dit kan je doen door Google Analytics & Google Search console te koppelen met je website.
Deze koppelingen meten precies wat je website bezoekers doen. Zo kan je achterhalen waar je bezoekers wegklikken bijvoorbeeld. Hier zitten de kansen en als je dit optimaliseert verklein je de kans dat je bezoekers wegklikken.
Ook is het van groot belang dat je de juiste zoekwoorden gebruikt in je teksten. Als jij een webshop hebt in kinderkleding is het van belang dat het zoekwoord kinderkleding terugkomt in je teksten. Maar bij kinderkleding zijn er natuurlijk nog meer zoekwoorden van belang, denk aan kinderkleding meisjes, kinderkleding merken ed. Zoekwoorden die veel gebruikt worden moeten terugkomen in je teksten. Jij wilt namelijk dat ouders die opzoek zijn naar kinderkleding juist op jouw webshop terechtkomen. En je wilt niet dat mensen die opzoek zijn naar een herenshirt bij jou op je website terechtkomen als je dit niet verkoopt.
Online kan je diverse gratis tools vinden om relevante zoekwoorden voor jouw product en/of dienst te vinden. Houd er wel rekening mee dat gratis tools vaak verouderde statistieken laten zien. Wil je er zeker van zijn dat je de goede zoekwoorden gebruikt, laat dan een zoekwoorden onderzoek uitvoeren.
Nieuwsbrieven versturen is ook online marketing
Nieuwsbrieven versturen is ook een vorm van online marketing. Door regelmatig nieuwsbrieven te versturen naar je klanten en geïnteresseerden, blijf je onder de aandacht bij je klanten en
kun je hen op de hoogte houden van nieuwe producten, aanbiedingen en andere interessante informatie.
Nieuwsbrieven zorgen bij het grootste gedeelte van alle bedrijven nog voor de hoogste conversie. Zeker als er nieuwe producten op de markt komen of wanneer je aanbiedingen hebt. De mensen op je e-maillijst kennen je al en zijn mogelijk ook al vertrouwd met je product en/of dienst. Hierdoor is het veel makkelijker een keuze te maken voor de klant om nog een aankoop bij je te doen.
Ben je nog niet gestart met het versturen van e-mails? Ga hier dan mee aan de slag.
Wil je graag weten hoe je een goede nieuwsbrief kunt schrijven? Lees dan mijn blog: ‘Tips voor het schrijven van een goede nieuwsbrief’.
Ga bloggen en vergroot je online bereik
Nog een vorm van online marketing is bloggen. Veel mensen denken dat bloggen achterhaald is, maar dit is niet zo. Blogs plaatsen op je website is zeker van toegevoegde waarde, ook voor jou! Door regelmatig nieuwe blogs op je website te plaatsen zorg jij voor een organische groei van website bezoekers.
Je vergroot je vindbaarheid in Google door de juiste zoekwoorden te gebruiken. Ook is bloggen heel waardevol voor je klanten. Doordat jij je kennis en expertise deelt in je blogs, zien klanten dat jij de expert bent. Dit wekt veel vertrouwen op bij de klant, waardoor de klant sneller je product(en) zal bestellen.
Wanneer je blogs goed SEO-proof inricht, kan jij met behulp van je blogs goed gevonden worden in de zoekmachines.
Onlangs schreef ik een compleet werkboek Bloggen – SEO Edition, waarin ik stap voor stap uitleg hoe je een blog kunt schrijven. Van onderzoek naar een goed onderwerp, tot de opbouw tot een goede call-to-action. En daarnaast vertel ik je precies hoe je je blogs zo kunt inrichten dat jij met je blog ook klanten uit Google gaat trekken. Wil je graag meer informatie over dit werkboek? Bezoek dan mijn pagina waar je mijn werkboek Bloggen – SEO Edition kan vinden.
Andere soorten online marketing
De online marketing activiteiten houden niet op bij social media, seo en e-mail marketing. Er zijn nog veel meer soorten online marketing. Denk ook aan content marketing. Bij deze marketingtechniek wordt waardevolle en unieke content gemaakt die klanten aantrekt en vasthoudt.
Bij affiliate marketing betaalt een bedrijf andere bedrijven om hun producten te verkopen of hun merk te promoten. Wanneer mensen een website van een merk bezoeken via een affiliate (vaak gaat dit via een speciale link), krijgt de affiliate van het bedrijf betaald in de vorm van een commissie.
En dan hebben we ook nog influencer marketing. Deze vorm van marketing is met de groei van social media de afgelopen jaren ook populair geworden. Bij deze vorm van marketing ligt de focus op personen die online een groot bereik hebben. Denk hierbij aan mensen die bijvoorbeeld veel volgers hebben op hun social media. Deze ‘influencers’ hebben een voorbeeldfunctie voor hun volgers, waardoor zij invloed kunnen uitoefenen.
De influencer plaatst gesponsorde content op het platform van de influencer. Dit kan bijvoorbeeld een video zijn van een unboxing op TikTok, tot een uitgebreide review op een blog. Op deze manier stuurt de influencer zijn/haar volgers naar de website van het bedrijf en stimuleert de influencer zijn/haar volgers om over te gaan tot een aankoop. De influencer kan dan ook een bepaalde commissie krijgen van de aankopen, maar in andere gevallen krijgt de influencer gratis producten toegestuurd om te promoten.
Online marketing strategie
Welke vorm van marketing je gebruikt voor jouw bedrijf is afhankelijk van waar jouw doelgroep te vinden is. Het belangrijkste is dat je een strategie hebt en dat je weet welke kanalen het beste werken voor jouw merk en doelgroep.
Mocht je de volgende keer denken aan online marketing, weet je nu dat dit niet alleen social media is. Het is een veelzijdig vakgebied. En het mooie is dat er altijd iets nieuws te leren en te ontdekken valt.
Ben jij er klaar voor om een groei te maken en wil jij aan de slag met online marketing, maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan contact met mij op! Ik denk heel graag met je mee.
Je kunt mij bereiken door een bericht achter te laten op mijn contactpagina of door een e-mail te sturen naar info@daniellesocialmarketing.nl|
Liefs,
Daniëlle