Je hebt een prachtige webshop, een geweldig productaanbod en je ziet de bezoekersaantallen langzaam stijgen. Toch merk je dat veel klanten afhaken voordat ze een bestelling plaatsen. Enorm frustrerend!
Het is een probleem waar veel webshop-eigenaren mee worstelen. Maar goed nieuws: dit is op te lossen! In deze blog ontdek je waarom klanten je webshop verlaten en hoe je ze kunt vasthouden en omzetten in tevreden kopers.
Hoe haal ik meer bestellingen uit mijn webshop?
Laten we starten bij een van de belangrijkste zaken, het afrekenproces. En misschien denk je nu, dat is toch niet het belangrijkste? Jazeker wel, want als je klant niet of lastig kan afrekenen dan ben je je klant echt kwijt. Juist deze klanten voelen de behoefte om te bestellen, die zijn heel dicht bij het plaatsen van de bestelling, maar door het afrekenproces haken ze af.
Klanten hebben geen zin om tientallen velden in te moeten vullen of veel stappen te doorlopen voordat ze af kunnen rekenen. Hoe meer tijd en moeite het kost, hoe groter de kans is dat een klant afhaakt.
Zorg ervoor dat het afrekenproces zo simpel mogelijk is. Gebruik bijvoorbeeld alleen de invulvelden met informatie die jij nodig hebt om de bestelling te kunnen verwerken.
Zorg ervoor dat de stappen tussen het achterlaten van de gegevens en het betalen zo min mogelijk klikken. Hoe meer de klant moet doorklikken, hoe eerder ze afhaken. En al helemaal wanneer de laadtijd heel lang is.
Werk je alleen maar met klanten accounts? Denk dan ook na of je je klant wilt laten afrekenen zonder dat hij of zij een account aan hoeft te maken. Want niet iedere klant wil dit en als er geen optie is om dit te omzeilen dan haken deze klanten ook af en dat is zonde.
Zorg ervoor dat er duidelijk is hoeveel verzendkosten je klant betaald
Geen klant zit te wachten op verborgen of onaangename kosten bij het afrekenen van een bestelling.
Klanten zijn prijsbewust en niets schrikt hen meer af dan onverwachte kosten zoals hoge verzendkosten of administratiekosten die pas bij het afrekenen zichtbaar worden.
Laat je prijzen zien inclusief BTW, ook een foutje dat ik nog wel eens voorbij zie komen.
Communiceer dus duidelijk over de verzendkosten of kies gratis verzending aan vanaf een bepaald bestelbedrag, dat helpt vaak ook om het bestelbedrag nog te verhogen.
Zorg ervoor dat er duidelijke productinformatie beschikbaar is
Klanten willen zoveel mogelijk informatie over een product voordat ze het kopen. Als jouw productpagina of jouw omschrijving heel onduidelijk is en eigenlijk geen vragen beantwoordt, dan klikken je bezoekers ook sneller weg.
Voeg specifieke details toe aan je productbeschrijvingen en beantwoord al zoveel mogelijk vragen in de productomschrijving. Dit kan je namelijk uiteindelijk ook klanten e-mails besparen.
En gebruik ook hele goede foto’s en/of video’s. Video’s nemen meer en meer de overhand. Mijn advies is om hier niet op te besparen. Wanneer je foto’s en/of video’s niet goed zijn, dan krijg je daar ook achteraf vaak nog gedoe mee met klanten. Denk bijvoorbeeld aan kleurverschillen.
Is het mogelijk om reviews/klant beoordelingen toe te voegen aan je producten? Doe dit! Want dit geeft extra vertrouwen bij klanten die jouw product(en) nog niet kennen. Ook reviews of klanten beoordelingen worden steeds belangrijker. Waar klanten voorheen gewoon bestelde, doen ze nu uitgebreider onderzoek naar het product voordat ze bestellen.
Zorg ervoor dat je webshop er professioneel uit ziet
Webshop bezoekers kopen alleen als ze jouw webshop vertrouwen. Als je geen SSL-certificaat hebt, of als je website er professioneel uitziet, haken mensen af. Ook het webwinkel keurmerk wil helpen om dit vertrouwen bij klanten op te wekken.
Professionaliteit geeft vertrouwen, maar verkoopt ook beter, zo is dat gewoon. Mooie foto’s, goede tekst dat verkoopt beter dan minder professioneel.
En belangrijk is dat je ook aandacht besteedt aan het gezicht achter de webshop. Mensen kopen steeds meer van mensen en deze mensen willen weten wie het gezicht is achter de webshop. Dus maak bijvoorbeeld een over mij pagina of een over ons pagina wanneer je een compleet team hebt. Of besteed aandacht op je homepagina aan het team of aan jezelf.
Zorg ervoor dat je retourbeleid duidelijk zichtbaar is
Het aantal webshops groeit en groeit. Heel veel bezoekers van webshops onderzoeken het retourbeleid voordat ze gaan bestellen. En eerlijk, ik doe dat ook. Ik wil graag weten, voordat ik bestel wat het retourbeleid is. Zeker als het gaat om kleding of schoenen, dan is het altijd de vraag of het past. Zorg er dus voor dat klanten eenvoudig je retourbeleid kunnen vinden. Bijvoorbeeld met een linkje in de footer.
Daarnaast is de rol van de klantenservice natuurlijk ook mega belangrijk! Zorg ervoor dat je regelmatig e-mails of berichten beantwoordt en laat mensen geen week wachten op een antwoord. Zij willen jouw product nu kopen en niet pas volgende week.
Hoe krijg ik meer bestellingen in mijn webshop?
Nu je weet waarom klanten je webshop verlaten, is het tijd om ervoor te zorgen dat ze blijven en dat ze natuurlijk ook daadwerkelijk gaan bestellen.
Het is mega belangrijk om het gedrag van je website bezoekers te analyseren. Hier kan je bijvoorbeeld Google Analytics voor gebruiken. In deze statistieken kan je goed zien wat je klanten doen op je website en wanneer zij afhaken. Juist daar ligt de ruimte voor aanpassingen, zodat klanten je webshop verlaten na het plaatsen van een bestelling.
Soms mag je ook de stoute schoenen aantrekken en klanten vragen waarom zij de webshop hebben verlaten. Dit kan tegenwoordig met eenvoudige online e-mail funnels. En niet iedereen zal reageren, maar als iemand reageert kan dit wel hele waardevolle informatie bevatten.
Door soms iets extra’s aan je klanten te bieden kan je er ook voor zorgen dat klanten gaan bestellen. Denk bijvoorbeeld aan gratis verzending, een kortingscode of een leuk cadeautje bij een bestelling.
Maak het je webshop klanten zo makkelijk mogelijk
Klanten willen gemak, snelheid en vertrouwen. Door je webshop op deze punten te verbeteren, kun je niet alleen afhakers verminderen, maar ook meer omzet genereren. Wil je écht aan de slag met jouw webshop marketing? Neem dan eens contact met mij op. Gewoon vrijblijvend. Ik kan dan even kijken wat er nodig is voor jouw webshop om weer goed door te groeien.
Met een paar gerichte aanpassingen kun je ervoor zorgen dat klanten niet alleen blijven, maar ook terugkomen. Want een tevreden klant is de beste marketing die je je kunt wensen!
Liefs,
Daniëlle
Wil je nog meer tips? Luister dan mijn podcast. In deze podcast deel ik tips, informatie en inspireer ik je om je webshop door te laten groeien. Mijn podcast ‘Groei met je webshop’ vind je hier.