Tips voor het schrijven van een goede nieuwsbrief

Hoe schrijf je nu een goede nieuwsbrief? Waar moet je op letten en hoe zorg je ervoor dat je nieuwsbrief wordt geopend ? Lees mijn tips in deze blog.
Danielle Social Marketing Blog Tips voor het schrijven van een nieuwsbrief

Het versturen van een nieuwsbrief klinkt misschien een beetje ouderwets in deze tijd van social media en advertenties, maar geloof me, nieuwsbrieven kunnen echt een boost geven aan je
conversiepercentages en omzet. 

Nieuwsbrieven zijn belangrijk, nieuwsbrieven bieden een directe lijn naar je klanten. Deze klanten kennen je al, ze hebben zich ingeschreven voor je e-maillijst of ze hebben al eens een bestelling bij je geplaatst. In plaats van te hopen dat ze jouw social media posts zien of je webshop bezoeken, belandt jouw nieuwsbrief rechtstreeks in hun inbox. En dat kan echt goud waard zijn!

Hoe maak ik een goede nieuwsbrief?

Ik geef je graag een aantal tips voor het maken van een goede nieuwsbrief:

Maak je nieuwsbrieven persoonlijk:
Mensen die je nieuwsbrief ontvangen willen niet het gevoel hebben dat ze zijn aangemeld voor een automatische e-mail funnel. Door je e-mail persoonlijk te maken, voelen klanten zich
aangesproken. Gebruik dus hun namen en probeer een persoonlijke toon in je e-mails te verwerken. Vertel bijvoorbeeld eens iets over jezelf, vertel het verhaal achter je bedrijf, vertel iets
over het team zodat je lezers een band met je kunnen opbouwen. 

Zorg ervoor dat je e-mails relevant zijn:
Zorg ervoor dat de inhoud van je nieuwsbrieven relevant is voor je doelgroep. Denk goed na over wat hun interesseert en wat hen kan helpen. Verstuur natuurlijk ook af en toe een leuke
aanbieding of promotie via de nieuwsbrief om de aandacht van je nieuwsbrieflezer te trekken.

Bepaal het doel van je nieuwsbrief:
Bepaal wat het doel is van je nieuwsbrief die je maakt. Is het jouw doel om je doelgroep te informeren? Wil je, je doelgroep kennis laten maken met een nieuw product, wil je ze inspireren?
Stel jezelf de vraag: “Wat wil je bij de ontvanger bereiken?”
Door je doel te bepalen weet je hoe je de nieuwsbrief kunt uitwerken. Je weet hoe je je tekst kunt opbouwen en welk fotomateriaal er eventueel aan toegevoegd kan worden.

Zorg voor een nieuwsgierig makend onderwerp van je nieuwsbrief:
De opening rate van je nieuwsbrief ligt voor een heel groot gedeelte aan je onderwerp. Zorg ervoor dat je onderwerp nieuwsgierig maakt. Mensen worden nieuwsgierig en willen je
onderwerp lezen.
Een onderwerp als: ‘Dit product werkt’ is veel minder uitnodigend dan: ‘Wat er toen gebeurde, ik geloof het nog steeds niet!’
Het kan ook helpen om emoticons toe te voegen aan je onderwerp, dat valt in een inbox goed op. 

Houd je nieuwsbrief kort en krachtig:
Het heeft weinig zin om hele lange teksten in je nieuwsbrief te zetten. Mensen hebben geen ‘zin’ om heel lang te lezen. Maak je verhaal dus kort en aantrekkelijk.
Gebruik bulletpoints als je een opsomming wilt gebruiken.
Heb je toe veel nieuws te vertellen? Gebruik dan liever een link naar je website in je nieuwsbrief waar de klant de rest van de informatie kan vinden.  

Maak je nieuwsbrief visueel aantrekkelijk en herkenbaar:
Een mooie lay-out en aantrekkelijke afbeeldingen kunnen echt het verschil maken. Een professionele uitstraling komt veel beter over. Verwerk het liefst ook je huisstijl kleuren in je
nieuwsbrief zodat je echt herkenbaar bent.

Sluit je nieuwsbrief af met een call-to-action:
Het is heel belangrijk om je nieuwsbrief af te sluiten met een call to action. Vertel je klant wat je klant na het lezen van je nieuwsbrief moet doen. Was het doel om een product te verkopen?
Plaats dan een call-to-action naar het rechtstreekse product.
Wil je je klant doorverwijzen naar een pagina waar de klant meer informatie kan vinden? Plaats dan een call-to-action naar de informatie pagina door je nieuwsbrief af te sluiten met:
‘ wil je meer informatie lezen? Klik dan op onderstaande button en bezoek de website’.
Een call-to-action kan je plaatsen met bijvoorbeeld een button. Geef deze button een opvallende kleur, zodat klanten er niet overheen scannen. 

Test en optimaliseer:

Last but not least, blijf testen en optimaliseren. Ga testen met verschillende onderwerpregels, test verschillende inhoudsindelingen en call-to-actions om te zien wat het beste werkt
voor jouw klanten.

Vind je het lastig om nieuwsbrieven te schrijven of goede funnels in te zetten? Neem dan contact met mij op, ik kan je helpen! Stuur een e-mail naar info@daniellesocialmarketing of
laat een berichtje achter op mijn contactpagina.

Liefs,

Daniëlle

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel:

Andere blogs:

verpakking van bestellingen met een groene auto

Zorgt je verpakking voor herhaalaankopen?

Onlangs kreeg ik een heel tof vraagstuk van één van mijn klanten voor wie ik onlangs een webshop scan heb gedaan. 
Hij luistert vaak mijn podcast en stuurde mij een berichtje via Instagram.  

Hij had laatst een video gezien van een dame die via Bol haar producten verkocht en deze dame had een boze klant. Deze klant was nogal verbolgen over hoe zijn het product aangeleverd kreeg, namelijk in een gebruikte doos van een andere merk. 
Zijn vraag was dan ook, zorgt een mooie verpakking ook voor een herhaal aankoop?

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je marketing strategie voor black friday

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je webshopstrategie

Je loopt door de supermarkt. Het is nog volop zomer.
En tóch liggen de eerste kruidnoten al in het schap.

Waanzin? Misschien.
Maar ook een slimme zet van grote merken. Want zij weten: wie tijdens de feestdagen winst wil draaien, begint op tijd.

Als webshop-eigenaar kan jij daar heel veel van leren. Want te vaak zie ik ondernemers pas eind november ineens roepen:
“Shit! Moet ik nog iets met Black Friday?”

Laten we dat dit jaar anders doen.

Ontdek de E.com.community: de plek voor webshop eigenaren die willen groeien

Ben jij webshop eigenaar en denk je weleens:
“Is er niemand anders die ook tegen dit soort dingen aanloopt?”
Dan is de kans groot dat je niet alleen bent. En precies daarom lanceren wij op 1 oktober 2025 de E.com.community – een kleinschalige, doelgerichte community voor webshop ondernemers die willen groeien, verbinden en van elkaar leren.