Storytelling in Marketing: Hoe werkt dit?

In de marketing draait alles om verbinding. Jij wilt als bedrijf verbinding maken met (potentiële) klanten. Vertrouwen wekken. Het is daardoor niet langer voldoende om simpelweg een product of dienst aan te bieden; klanten willen een relatie met ondernemers die authentiek, boeiend en inspirerend zijn. Storytelling is essentieel als het gaat om die verbinding te creëren. Verhalen hebben de kracht om emoties op te roepen, herinneringen te creëren en een diepere band met je doelgroep op te bouwen. In deze blog vertel ik hoe je storytelling kunt inzetten.
Storytelling in je marketing - hoe werkt dit via Danielle social marketing

In de marketing draait alles om verbinding. Jij wilt als webshop verbinding maken met (potentiële) klanten. Vertrouwen wekken. Het is daardoor niet langer voldoende om simpelweg een product aan te bieden; klanten willen een relatie met ondernemers die authentiek, boeiend en inspirerend zijn. Storytelling is essentieel als het gaat om die verbinding te creëren. Verhalen hebben de kracht om emoties op te roepen, herinneringen te creëren en een diepere band met je doelgroep op te bouwen. In deze blog vertel ik hoe je storytelling kunt inzetten.

Wat is Storytelling in Marketing?

Storytelling in marketing gaat over het creëren en delen van (persoonlijke) verhalen die verbinding maken met je doelgroep. Het is een manier om je missie en visie van je bedrijf over te brengen op een manier die mensen raakt. Een goed, mooi of herkenbaar verhaal kan potentiële klanten niet alleen informeren, maar ook inspireren en motiveren om in actie te komen.

Ga maar eens na, als jij van iemand een verhaal leest en je voelt die herkenning of je voelt de emotie, dan ben je veel sneller geneigd om een like te geven, een reactie te geven of diegene te gaan volgen. Hiermee ontstaat die verbinding.

Waarom is Storytelling belangrijk?

De verhalen die jij deelt kunnen emoties oproepen. Dit is essentieel voor het opbouwen van een sterke band met je doelgroep. Zoals ik hierboven ook beschreef, reageren mensen beter op content die hen emotioneel raakt.
Ben je moeder en zie je een bericht van een moeder die compleet de weg kwijt is omdat zij al maanden gebroken nachten heeft? Dan voel je die emotie en zul je sneller blijven lezen en reageren.

Daarnaast helpen verhalen om meer betrokkenheid te creëren. Een boeiend verhaal kan de aandacht van je doelgroep vasthouden en ook aanmoedigen om het verhaal over jouw of jouw bedrijf te delen met anderen. Dit is heel goed om bereik te creëren. 

Je kunt je, met jouw (persoonlijke) verhalen, onderscheiden van de concurrentie, want jouw verhaal is uniek. Dit verhaal wat jij te vertellen hebt, is wat jij kunt bieden, niemand anders heeft dat. 

Hoe gebruik je Storytelling in je marketing?

Voordat je begint met het vertellen van je verhaal, moet je weten wie je doelgroep is en wie je klanten zijn. Wat zijn hun behoeften, interesses en pijnpunten? Hoe beter je je doelgroep kent, hoe beter jij je verhaal op je doelgroep kunt afstemmen. 

Wanneer je storytelling gaat gebruiken, gebruik dan karakters in je verhaal. Karakters maken verhalen levendig en herkenbaar. Als je bijvoorbeeld over je bedrijf gaat vertellen, vertel dan over de oprichter(s), werknemers, klanten of maak fictieve personages die bij jouw bedrijf passen. Maak deze personages menselijk en open, zo kan je doelgroep zich hiermee identificeren. 

Gebruik een duidelijke structuur in je verhaal. Een goed verhaal heeft een begin, midden en einde.
In het begin introduceer je het probleem of de situatie
In het midden vertel je hoe jij of je bedrijf dit probleem oplost of aanpakt
Aan het einde laat je zien welke resultaten of veranderingen dit heeft gebracht

Ga je starten met storytelling? Wees dan wel altijd eerlijk! Zo blijf je geloofwaardig en dit zal ook op de lange termijn nog impact hebben. 

Natuurlijk is het belangrijk om ook te analyseren op welke verhalen je doelgroep reageert. Gebruik meer van de verhalen waar goed op gereageerd wordt.

Voorbeelden van succesvolle Storytelling

  1. Nike: Nike gebruikt storytelling om de verhalen van atleten te vertellen, wat niet alleen hun producten promoot, maar ook de emotionele band met sport en doorzettingsvermogen versterkt.
  2. Apple: Apple’s marketingcampagnes vertellen verhalen over innovatie en creativiteit, waardoor ze hun merk als een pionier in technologie hebben gepositioneerd.
  3. Coca-Cola: Coca-Cola’s verhalen draaien vaak om geluk en saamhorigheid, wat hun merk als een symbool van vreugde en gemeenschap neerzet.

Deel persoonlijke verhalen wanneer je dit durft

Meer en meer zie ik het om mij heen, persoonlijke verhalen van ondernemers zorgen voor het beste resultaat. En hiermee wordt er niet gevraagd naar verhalen die te persoonlijk zijn om te delen, maar vaak kan je wel prachtige haakjes maken naar je onderneming.

Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die werken voor klanten die veel spanning/stress ervaren. Een prachtig haakje is de examenperiode, of het examen voor je rijbewijs. Of wanneer jij voor een groep van 100 mensen ging spreken.
Hoeveel spanning heb je toen ervaren? Ga hier wat dieper op in, wat ging er door je heen? Had je knikkende knieën? Op die manier kun je eenvoudig een haakje maken naar je eigen bedrijf. Dus vertel eerst je persoonlijke verhaal en maak dan een haakje naar jouw product of dienst. Hoe kan jij er in dit geval voor zorgen dat je minder spanning ervaart voor zo een volgende situatie?

Een ander voorbeeld is een energetisch therapeut op rouw gebied. Heb jij als energetisch therapeut zelf rouw ervaren van dichtbij? Wat heb je ervaren en waar voelde jij de pijn? Wat heeft de energetische therapie voor jou opgeleverd?

Op deze manier kan je haakjes maken naar persoonlijke verhalen. En nogmaals, jij bent het gezicht van je bedrijf, dus jij bepaalt ook wat je wel en niet wilt delen. Je hoeft echt geen zaken te delen die je wilt delen.

Ga aan de slag met Storytelling in je marketing

Storytelling is echt belangrijk in je marketing. Hiermee kan jij je webshop en je merk echt laten groeien. Door authentieke, boeiende en verhalen met emoties te vertellen, kun je een emotionele band met je publiek opbouwen, je merkidentiteit versterken en je onderscheiden van de concurrentie. Welk verhaal ga jij als eerste delen?

Vind je het toch lastig om storytelling in te zetten voor je bedrijf en zou je het prettig vinden als ik je op weg help? Bestel dan mijn werkboek Storytelling voor succesvolle content. In dit werkboek leg ik je stap voor stap uit hoe jij jouw eigen verhaal kunt gaan vertellen en je doelgroep kunt gaan verbinden met jou en je bedrijf. Daarnaast ontwikkel je door het doen van een aantal opdrachten ontzettend veel onderwerpen waar je content over kunt gaan maken! Geen last meer van te weinig inspiratie. 

Liefs,
Daniëlle

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel:

Andere blogs:

verpakking van bestellingen met een groene auto

Zorgt je verpakking voor herhaalaankopen?

Onlangs kreeg ik een heel tof vraagstuk van één van mijn klanten voor wie ik onlangs een webshop scan heb gedaan. 
Hij luistert vaak mijn podcast en stuurde mij een berichtje via Instagram.  

Hij had laatst een video gezien van een dame die via Bol haar producten verkocht en deze dame had een boze klant. Deze klant was nogal verbolgen over hoe zijn het product aangeleverd kreeg, namelijk in een gebruikte doos van een andere merk. 
Zijn vraag was dan ook, zorgt een mooie verpakking ook voor een herhaal aankoop?

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je marketing strategie voor black friday

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je webshopstrategie

Je loopt door de supermarkt. Het is nog volop zomer.
En tóch liggen de eerste kruidnoten al in het schap.

Waanzin? Misschien.
Maar ook een slimme zet van grote merken. Want zij weten: wie tijdens de feestdagen winst wil draaien, begint op tijd.

Als webshop-eigenaar kan jij daar heel veel van leren. Want te vaak zie ik ondernemers pas eind november ineens roepen:
“Shit! Moet ik nog iets met Black Friday?”

Laten we dat dit jaar anders doen.

Ontdek de E.com.community: de plek voor webshop eigenaren die willen groeien

Ben jij webshop eigenaar en denk je weleens:
“Is er niemand anders die ook tegen dit soort dingen aanloopt?”
Dan is de kans groot dat je niet alleen bent. En precies daarom lanceren wij op 1 oktober 2025 de E.com.community – een kleinschalige, doelgerichte community voor webshop ondernemers die willen groeien, verbinden en van elkaar leren.