Storytelling in je marketing: hoe je klanten raakt en overtuigt

In een wereld waar webshops vechten om aandacht, is er één krachtige manier om op te vallen: storytelling. Mensen kopen niet alleen een product, ze kopen een beleving, een gevoel en een verhaal. Maar hoe zet je storytelling effectief in voor jouw webshop? In deze blog ga ik je vertellen hoe jij meer storytelling kunt gaan gebruiken.
Wat is jouw verhaal? Vertaal je verhaal achter je bedrijf.

In een wereld waar webshops vechten om aandacht, is er één krachtige manier om op te vallen: storytelling. Mensen kopen niet alleen een product, ze kopen een beleving, een gevoel en een verhaal. Maar hoe zet je storytelling effectief in voor jouw webshop? In deze blog ga ik je vertellen hoe jij meer storytelling kunt gaan gebruiken.

Waarom storytelling werkt in marketing

Wanneer jij gebruik gaat maken van storytelling en een goed verhaal gaat gebruiken dan zal jij emoties opwekken bij jouw volgers/klanten. Juist die emoties zorgen voor verbinding. Mensen voelen zich verbonden met jouw verhaal, doordat ze het misschien herkennen of misschien zelfs helemaal niet herkennen. Ze vinden jouw verhaal interessant of leerzaam. 

Doordat jij jouw verhaal gaat vertellen, wordt je webshop en jouw product(en) jouw merk. En daar ligt de kracht. Want mensen kopen uiteindelijk van jou. Omdat ze dat voelen door die emoties. 

Ga zelf maar eens na, hoe vaak koop jij iets van iemand, omdat je diegene al een tijdje volgt op social media? En je juist door het verhaal te horen, uiteindelijk overgaat tot een aankoop?

Influencer marketing is ook een soort storytelling

Neem nu maar eens influencer marketing. Deze marketing is enorm populair. Want de volgers van de influencer voelen zich op een bepaalde manier verbonden met de influencer. En dat komt doordat de influencer laat zien wie hij of zij is, wat hij of zij allemaal doet en waarom hij of zij dat allemaal doet. Daar zit ook een heel verhaal achter wat eigenlijk ook storytelling is.

En juist doordat die volgers zich zo verbonden voelen willen zij ook vooral kopen wat die influencer laat zien op social media. Want als die influencer dat gebruikt, dan heeft die volger dat ook echt nodig! En dat komt allemaal door die verbinding. 

Simpel gezegd moet je er dus eigenlijk voor zorgen dat jij je eigen influencer wordt van je webshop.

Hoe werkt storytelling?

Natuurlijk begrijp ik dat je bepaalde grenzen hebt. Je hoeft echt niet alles op tafel te gooien. Je hoeft niet je hele privéleven met je wereld te delen. Bedenk altijd, het is mijn bedrijf, dus mijn regels, ik bepaal wat er wel en niet gedeeld wordt. 

Wanneer je wilt starten met storytelling kun je de volgende dingen doen:

Vertel jouw verhaal achter je onderneming:
Vertel waarom je jouw webshop bent gestart. Wat was jouw motivatie? Welke obstakels heb je overwonnen?
Klanten kopen immers graag bij iemand met passie en een missie. Klanten kopen graag bij mensen die weten waar ze mee bezig zijn en hun missie ook echt uit durven te spreken. 

Vertel ook het verhaal achter je producten
Zijn je producten handgemaakt? Speciaal geselecteerd? Op een duurzame manier geproduceerd? Deel het! Klanten vinden het geweldig om te weten waar hun aankoop vandaan komt.
In de marketingwereld noemen wij het ook wel eens een ‘kijkje in de keuken’. Neem je volgers mee in het proces van de ontwikkeling van een product tot de levering aan huis. Vertel je klanten over je producten, want hiermee kan jij ze echt overtuigen. 

Gebruik klantverhalen in je storytelling
Laat tevreden klanten hun ervaringen delen. Dit is niet alleen storytelling, maar ook krachtige sociale bewijskracht (en dat helpt enorm bij het overtuigen van nieuwe klanten!).
Of deel specifieke vragen die je krijgt van klanten en maak hier een verhaal van. Hoe heb jij deze vraag beantwoord of wat was de oplossing voor het probleem waarmee de klant bij jou kwam. Hoe heb jij die klant verder geholpen?

En niet geheel onbelangrijk: creëer een herkenbare merkpersoonlijkheid
Wees niet bang om je merk een eigen stem en karakter te geven. Zorg dat jouw tone of voice in al je marketing terugkomt. Ben je speels, inspirerend, humoristisch? Zorg ervoor dat dit ook terugkomt in je marketing. Vertel je verhalen echt vanuit jezelf. Dit wekt veel meer vertrouwen op dan jij denkt. 

Want stel je voor dat je nu mijn blogs leest of op mijn social media zit en vervolgens boek je een call in met mij en er zit ineens iemand achter de camera die een hele andere toon of voice heeft, geloof jij er dan nog in? 

Ik deel graag een voorbeeld van storytelling met je:

Voorbeeld van storytelling Stel, je verkoopt duurzame babykleding. In plaats van simpelweg te zeggen: “Onze babykleding is van biologisch katoen.”

Maak je er een verhaal van:
Na de geboorte van mijn dochter ontdekte ik dat haar huid sterk reageerde op de chemische stoffen van kleding. De huid van baby’s zijn de eerste maanden extra gevoelig voor deze stoffen, dus ik wist direct, hier wil ik iets mee. Ik kies daarom bewust voor 100% biologisch katoen, zacht voor de huid en veilig voor je kleintje. De collectie is met liefde ontworpen, zodat jouw baby zich altijd comfortabel voelt!”

Zie je het verschil? Met een verhaal voelt de boodschap veel persoonlijker en krachtiger.
Hier zit een bepaalde herkenning in, maar ook overtuiging. Want er zijn ongetwijfeld moeders die dit ook hebben ervaren bij hun baby. Maar ook de zwangere vrouwen zullen nu denken, ik kan beter die kleding bestellen, want dat is veel beter voor de huid.

Laat storytelling voor je werken

Op deze manier kan je storytelling dus voor je laten werken.`

Wil jij starten met storytelling op je social media? Bestel dan nu mijn werkboek Storytelling voor succesvolle content. In dit werkboek leg ik je specifiek uit hoe je dit kunt inzetten voor social media. Hoe je een verhaal opbouwt en ombuigt naar je bedrijf. En je hebt ook met het uitvoeren van twee kleine opdrachten direct bergen met onderwerpen waar jij over kunt posten!

Wil jij jouw webshop onderscheiden en meer klanten aantrekken met de kracht van storytelling? In mijn coachingstraject leer je hoe je jouw marketing strategisch en effectief inzet, inclusief storytelling-technieken die echt werken.

Liefs,
Daniëlle

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel:

Andere blogs:

verpakking van bestellingen met een groene auto

Zorgt je verpakking voor herhaalaankopen?

Onlangs kreeg ik een heel tof vraagstuk van één van mijn klanten voor wie ik onlangs een webshop scan heb gedaan. 
Hij luistert vaak mijn podcast en stuurde mij een berichtje via Instagram.  

Hij had laatst een video gezien van een dame die via Bol haar producten verkocht en deze dame had een boze klant. Deze klant was nogal verbolgen over hoe zijn het product aangeleverd kreeg, namelijk in een gebruikte doos van een andere merk. 
Zijn vraag was dan ook, zorgt een mooie verpakking ook voor een herhaal aankoop?

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je marketing strategie voor black friday

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je webshopstrategie

Je loopt door de supermarkt. Het is nog volop zomer.
En tóch liggen de eerste kruidnoten al in het schap.

Waanzin? Misschien.
Maar ook een slimme zet van grote merken. Want zij weten: wie tijdens de feestdagen winst wil draaien, begint op tijd.

Als webshop-eigenaar kan jij daar heel veel van leren. Want te vaak zie ik ondernemers pas eind november ineens roepen:
“Shit! Moet ik nog iets met Black Friday?”

Laten we dat dit jaar anders doen.

Ontdek de E.com.community: de plek voor webshop eigenaren die willen groeien

Ben jij webshop eigenaar en denk je weleens:
“Is er niemand anders die ook tegen dit soort dingen aanloopt?”
Dan is de kans groot dat je niet alleen bent. En precies daarom lanceren wij op 1 oktober 2025 de E.com.community – een kleinschalige, doelgerichte community voor webshop ondernemers die willen groeien, verbinden en van elkaar leren.