SEO voor je webshop: Hoe je hoger scoort in Google en meer bezoekers krijgt

Als webshop-eigenaar weet je hoe belangrijk het is om bezoekers naar je site te trekken. Maar wist je dat veel van je potentiële klanten niet eens weten dat jouw webshop bestaat? Zonder een goede SEO-strategie (zoekmachineoptimalisatie) ben je nauwelijks vindbaar in Google, en mis je dus kansen op meer bezoekers en meer bestellingen. In deze blog leg ik uit hoe SEO werkt en geef ik je praktische tips om hoger te scoren in Google.
SEO voor je webshop: Hoe je hoger scoort in Google en meer bezoekers krijgt

Als webshop-eigenaar weet je hoe belangrijk het is om bezoekers naar je site te trekken. Maar wist je dat veel van je potentiële klanten niet eens weten dat jouw webshop bestaat? Zonder een goede SEO-strategie (zoekmachine optimalisatie) ben je nauwelijks vindbaar in Google, en mis je dus kansen op meer bezoekers en meer bestellingen. In deze blog leg ik uit hoe SEO werkt en geef ik je praktische tips om hoger te scoren in Google.

Waarom is SEO belangrijk voor webshops?

SEO draait om het verbeteren van de vindbaarheid van je webshop in zoekmachines zoals Google. Hoe hoger je scoort in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat potentiële klanten jouw webshop bezoeken.

SEO zorgt voor meer organisch verkeer. Je betaalt niet voor advertenties, maar krijgt bezoekers gratis via zoekopdrachten die worden gebruikt in de zoekmachines.Mensen die via Google op je site terechtkomen, zijn vaak al op zoek naar jouw producten. Deze bezoekers zijn dus heel waardevol voor de groei van jouw webshop. 

SEO is echt een langetermijnstrategie. Een goed geoptimaliseerde website blijft langdurig verkeer genereren. SEO heeft tijd nodig, dus je ziet niet direct resultaten, maar na verloop van tijd zal er een groei komen in het aantal website bezoekers.

De basisprincipes van SEO voor je webshop

Kies de juiste zoekwoorden

Zoekwoorden zijn de termen die mensen gebruiken om producten te vinden. Denk na over wat jouw doelgroep zoekt en gebruik tools zoals Google Keyword Planner of Ubersuggest om populaire zoekwoorden te vinden.

Hoe kies je de beste zoekwoorden?

Zorg ervoor dat je echt specifieke termen gebruikt. Verkoop je bijvoorbeeld handtassen, dan zul je wellicht verschillende ontwerpen hebben of handtassen van verschillend materiaal. Gebruik dan bijvoorbeeld ook leren handtas dames in plaats van alleen handtas.

Optimaliseer je productpagina’s

Je productpagina’s zijn de ruggengraat van je webshop. Zorg ervoor dat ze SEO-vriendelijk zijn.

Tips voor geoptimaliseerde productpagina’s:

  • Gebruik je belangrijkste zoekwoord in de titel, meta-omschrijving en URL.
  • Schrijf unieke productomschrijvingen, niet alleen de standaardteksten van de leverancier.
  • Voeg duidelijke afbeeldingen toe met een beschrijvende ALT-tekst (bijv. “rode leren handtas dames”).
  • Plaats klant reviews: Google houdt van inhoud die regelmatig wordt bijgewerkt, en reviews dragen daaraan bij.
  • Gebruik geen dubbele content op productpagina’s! Gebruik dus geen productbeschrijvingen bij dezelfde producten, maar geef ieder product een unieke omschrijving.

Zorg voor een snelle en mobiele website

Google geeft de voorkeur aan websites die snel laden en goed werken op mobiele apparaten. Veel bezoekers verlaten je site als deze te langzaam is, en dat kost je niet alleen klanten, maar ook SEO-punten.

  • Gebruik webp afbeeldingen zodat ze minder laadtijd nodig hebben.
  • Gebruik een snelle hosting provider.
  • Zorg ervoor dat je webshop mobiel vriendelijk is

Start een blog

Een blog is een geweldige manier om meer bezoekers naar je webshop te trekken. Door blogs te schrijven over onderwerpen die relevant zijn voor jouw klanten, kun je je autoriteit vergroten en hoger scoren in Google.

Geen idee waar je over moet schrijven? Ik geef je graag een aantal voorbeelden voor blogonderwerpen:

  • “De nieuwste trends in [jouw productcategorie]”
  • “Hoe kies je de juiste ?”
  • “De voordelen van [jouw product of materiaal]”

Maak je blogs SEO-vriendelijk. Geen idee hoe je dat precies doet? Bestel dan mijn werkboek Bloggen – SEO Edition. In dit werkboek leg ik je stap voor stap uit hoe je een blog schrijft die ook daadwerkelijk website bezoekers gaat opleveren.

Werk aan linkbuilding

Google ziet links naar jouw website als een stem van vertrouwen. Hoe meer kwalitatieve websites naar jouw webshop linken, hoe beter.

Hoe bouw je links op?

  • Vraag leveranciers of ze een link naar jouw webshop kunnen plaatsen.
  • Schrijf gastblogs voor relevante websites in jouw branche.
  • Deel je content op sociale media en moedig volgers aan om het te delen.

Bouw aan je webshop met SEO

SEO is een essentieel onderdeel van het succes van je webshop. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken, je productpagina’s te optimaliseren en waardevolle content te maken, trek je niet alleen meer bezoekers aan, maar zorg je er ook voor dat deze bezoekers langer blijven én bestellen.

Heb je hulp nodig bij de SEO van je webshop? Neem dan contact met mij op. Naast mijn coachingstraject biedt ik ook plannen op maat aan, waaronder de SEO van webshops. Ik kan de complete SEO strategie voor je uitvoeren, zodat jouw webshop organisch flink gaat groeien en veel website bezoekers gaat aantrekken.

Liefs,
Daniëlle

Wil je nog meer tips? Luister dan mijn podcast. In deze podcast deel ik tips, informatie en inspireer ik je om je webshop door te laten groeien. Mijn podcast ‘Groei met je webshop’ vind je hier.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel:

Andere blogs:

verpakking van bestellingen met een groene auto

Zorgt je verpakking voor herhaalaankopen?

Onlangs kreeg ik een heel tof vraagstuk van één van mijn klanten voor wie ik onlangs een webshop scan heb gedaan. 
Hij luistert vaak mijn podcast en stuurde mij een berichtje via Instagram.  

Hij had laatst een video gezien van een dame die via Bol haar producten verkocht en deze dame had een boze klant. Deze klant was nogal verbolgen over hoe zijn het product aangeleverd kreeg, namelijk in een gebruikte doos van een andere merk. 
Zijn vraag was dan ook, zorgt een mooie verpakking ook voor een herhaal aankoop?

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je marketing strategie voor black friday

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je webshopstrategie

Je loopt door de supermarkt. Het is nog volop zomer.
En tóch liggen de eerste kruidnoten al in het schap.

Waanzin? Misschien.
Maar ook een slimme zet van grote merken. Want zij weten: wie tijdens de feestdagen winst wil draaien, begint op tijd.

Als webshop-eigenaar kan jij daar heel veel van leren. Want te vaak zie ik ondernemers pas eind november ineens roepen:
“Shit! Moet ik nog iets met Black Friday?”

Laten we dat dit jaar anders doen.

Ontdek de E.com.community: de plek voor webshop eigenaren die willen groeien

Ben jij webshop eigenaar en denk je weleens:
“Is er niemand anders die ook tegen dit soort dingen aanloopt?”
Dan is de kans groot dat je niet alleen bent. En precies daarom lanceren wij op 1 oktober 2025 de E.com.community – een kleinschalige, doelgerichte community voor webshop ondernemers die willen groeien, verbinden en van elkaar leren.