Kies voor marketing die past bij jou en je webshop

Marketing inzetten voor je bedrijf wordt vaak gezien als een zakelijk, standaard iets. Het moet, want je moet online zichtbaar en vindbaar zijn om je webshop door te laten groeien. Dus je begint met posten, je stelt je e-mails in die klanten ontvangen na de bestelling en je zet wat productteksten op je website voor potentiële klanten. Maar dit kan ook anders, dit kan op jou manier! En dat is wat ik in deze blog ga uitleggen.
Een vrouw achter haar laptop die bezig is met het persoonlijk maken van haar marketing voor haar webshop

Marketing inzetten voor je bedrijf wordt vaak gezien als een zakelijk, standaard iets. Het moet, want je moet online zichtbaar en vindbaar zijn om je webshop door te laten groeien.
Dus je begint met posten, je stelt je e-mails in die klanten ontvangen na de bestelling en je zet wat productteksten op je website voor potentiële klanten.

Maar dit kan ook anders, dit kan op jou manier! En dat is wat ik in deze blog ga uitleggen.

Marketing, maak het leuk!

Veel van mijn klanten en veel ondernemers die ik spreek vinden marketing helemaal niet zo leuk. En ergens begrijp ik dat ook wel. Je begint een webshop om jouw product(en), waar je 100% achter staat te verkopen aan klanten, dat is het liefste wat je wilt. Jij wilt dat jouw klanten jouw product(en) gaan gebruiken. 

Maar om dit te kunnen realiseren, heb je toch echt marketing nodig. Want hoe kunnen klanten anders met je kennis maken? In het begin zullen vast familieleden en kennissen iets bestellen. Misschien wat mond op mond reclame zodat je een aantal nieuwe klanten hebt, maar dan houdt het toch al snel op.

Jij kunt je marketing inrichten zoals jij dit wilt

Een van de eerste dingen die ik leerde toen ik mijn eigen onderneming begon was: ‘Jouw bedrijf, jouw regels’ en daar heb ik mij altijd aan gehouden. Het is mijn onderneming en ik doe dingen zoals ik wil, volgens mijn regels. En dit geldt eigenlijk ook voor marketing.

Ik krijg heel vaak de vraag, hoe vaak moet ik nu posten op social media? Natuurlijk is het goed om vaak te posten op je socials, maar als dat echt niet haalbaar is, waarom zou je jezelf dan kwellen? Kies er dan voor om bijvoorbeeld twee keer per week te posten, als dit wel haalbaar is. Consistentie is namelijk veel belangrijker om het vertrouwen bij je volgers op te wekken. 

Hetzelfde geldt ook voor nieuwsbrieven of blogs. Wil je dit oppakken? Ga dan eerst onderzoeken wat voor jou haalbaar is? Kan je eenmaal per week een nieuwsbrief sturen? Helemaal prima! Liever eenmaal per week een nieuwsbrief, dan eerst vier keer per week en dan weer twee maanden niet. Bepaal hierin dus wat voor jou haalbaar is.

Marketing, maak het persoonlijk, dat slaat aan!

Als je eenmaal hebt bepaald welke marketing je wilt gaan inzetten en hoe vaak je dit wilt gaan inzetten, wil ik je vragen om jouw marketing persoonlijk te maken. Ook hierbij geldt natuurlijk, het is jouw bedrijf met jouw regels, dus bepaal jij wat je wel en niet wilt delen. 

Aangezien de online wereld alleen maar groeiende is, is het enorm belangrijk om je marketing persoonlijk in te zetten. Gebruik storytelling en deel ook wat er achter de schermen van je webshop gebeurt. Door jouw volgers een ‘kijkje in de keuken’ te geven, krijgen ze een veel beter beeld van jouw bedrijf. Sterker nog, dit geeft veel meer vertrouwen.
En het geeft ook een gevoel, dit wil ik ook! Ben jij bijvoorbeeld een pakketje aan het inpakken op een hele leuke manier, dan denkt een deel van jouw volgers, dat wil ik ook en je straalt daarbij ook vertrouwen uit. Jouw volgers zullen dan veel sneller geneigd zijn om te bestellen.

Persoonlijke marketing is belangrijker dan het lijkt

Wat nog belangrijker is, is dat jij de gehele marketing van jouw webshop persoonlijk maakt. Van de eerste tot de laatste e-mail die de klant ontvangt na het plaatsen van een bestelling bijvoorbeeld. Zijn deze e-mails allemaal standaard? Ga hiermee aan de slag en maak dit persoonlijk. Dan pak je direct al een hele fijne klantbeleving.

Het is toch veel leuker om een e-mail te ontvangen met bijvoorbeeld:

Mega bedankt voor je bestelling! Jij snapt nu natuurlijk wel dat ik al aan het rennen ben naar de inpaktafel om jouw bestelling met liefde voor je in te pakken!

Als jij alvast bij de brievenbus gaat wachten, dan zorg ik ervoor dat jij zo snel mogelijk een e-mail ontvangt met de track- en trace gegevens!

In plaats van:

Bedankt voor je bestelling. Wij gaan hiermee aan de slag.
Zodra je bestelling is verwerkt ontvang je de track-and- trace code per e-mail. 

Juist dit soort aanpassingen maken een enorm verschil in de klantbeleving. En als die klantbeleving goed is, dan komen klanten bij jou terug. Sterker nog, deze klanten gaan hier ook over praten, tegen vriendinnen, tegen kennissen ed. En zo groeit jouw naamsbekendheid.

Marketing op jouw manier

Ga je marketing inzetten op jouw manier en laat je niet afleiden van wat andere doen. Ik doe dat ook niet in mijn marketing. Hoe mooi sommige reels zijn, hoe pakkend sommige teksten ook zijn van concurrenten. Iets moet bij mij passen, het is immers mijn bedrijf met mijn regels. En het fijne is, dat je ook klanten aantrekt die hier juist op aanslaan, die aanslaan op jouw gevoel en jouw beleving. Zo trek je ook makkelijker jouw ideale klant aan, want vaak lijkt jouw ideale klant ook op jezelf.

Ik wil je vragen om hier eens mee aan de slag te gaan. Ga eens kijken waar jij je marketing nog persoonlijker kunt maken. 

Wil jij je social media ook persoonlijker maken? Dan is het werkboek Storytelling voor succesvolle content misschien wel iets voor jou. In dit werkboek leer ik je ook hoe je de content voor je social media juist heel persoonlijk maakt. Maar ook hoe jij je eigen verhaal kunt vertellen, zodat je juist verbinding creëert met je volgers.

Veel succes en als je vragen hebt, plan gerust een call met mij in, dan help ik je verder op weg.

Liefs,
Daniëlle

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel:

Andere blogs:

verpakking van bestellingen met een groene auto

Zorgt je verpakking voor herhaalaankopen?

Onlangs kreeg ik een heel tof vraagstuk van één van mijn klanten voor wie ik onlangs een webshop scan heb gedaan. 
Hij luistert vaak mijn podcast en stuurde mij een berichtje via Instagram.  

Hij had laatst een video gezien van een dame die via Bol haar producten verkocht en deze dame had een boze klant. Deze klant was nogal verbolgen over hoe zijn het product aangeleverd kreeg, namelijk in een gebruikte doos van een andere merk. 
Zijn vraag was dan ook, zorgt een mooie verpakking ook voor een herhaal aankoop?

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je marketing strategie voor black friday

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je webshopstrategie

Je loopt door de supermarkt. Het is nog volop zomer.
En tóch liggen de eerste kruidnoten al in het schap.

Waanzin? Misschien.
Maar ook een slimme zet van grote merken. Want zij weten: wie tijdens de feestdagen winst wil draaien, begint op tijd.

Als webshop-eigenaar kan jij daar heel veel van leren. Want te vaak zie ik ondernemers pas eind november ineens roepen:
“Shit! Moet ik nog iets met Black Friday?”

Laten we dat dit jaar anders doen.

Ontdek de E.com.community: de plek voor webshop eigenaren die willen groeien

Ben jij webshop eigenaar en denk je weleens:
“Is er niemand anders die ook tegen dit soort dingen aanloopt?”
Dan is de kans groot dat je niet alleen bent. En precies daarom lanceren wij op 1 oktober 2025 de E.com.community – een kleinschalige, doelgerichte community voor webshop ondernemers die willen groeien, verbinden en van elkaar leren.