Je hebt je webshop opgezet, uren tijd gestoken in je website, in je social media. Je producten zijn geweldig en je service is tot in de puntjes helemaal uitgewerkt. Jij bent klaar om het beste van het beste aan je klanten te leveren. Maar er is één klein probleempje.. waar zijn al die klanten?!
Hoe trek ik klanten aan met online marketing?
Als ondernemers weten we allemaal dat klanten aantrekken eigenlijk de levensader is van het bedrijf. Maar hoe doe je dat nu precies? Hoe kan je marketing inzetten voor je webshop zodat je er daadwerkelijk ook echt geld mee gaat verdienen?
Laat mij je meer vertellen over de online marketingstrategieën.
Je kunt online marketing zien als een blender. Met de juiste mix kom jij tot het perfecte resultaat. Veel mensen denken bij marketing aan social media kanalen, maar naast dat je op social media actief bent, is het ook heel goed dat je website goed vindbaar is in Google. Je vindbaarheid in Google heeft ook te maken met marketing. Vergeet daarbij ook e-mail marketing niet. De meeste conversies komen nog steeds uit nieuwsbrieven.
Door een goede strategie te combineren, kun jij voor je bedrijf de perfecte marketing mix neerzetten, met als resultaat dat jij meer klanten aantrekt.
Hoe kan ik online marketing inzetten voor mijn webshop?
Voordat je gaat starten met je online marketing is het ontzettend belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Ga eerst nadenken en uitwerken wie je ideale klant is, omschrijf je ideale klant eens op papier. Denk bijvoorbeeld aan hoe je ideale klant eruit ziet, wat doe je ideale klant het liefst in zijn/haar vrije tijd, waar is je ideale klant te vinden? Denk hierbij aan Instagram, Facebook, TikTok, Pinterest en Youtube. Pas als je helder hebt wie je ideale klant is en waar je ideale klant te vinden is, kan je online marketing gaan inzetten. Het heeft namelijk geen enkele zin om marketing in te zetten in een doelgroep die niet geïnteresseerd is in je product. Je kunt je marketing dan nog zo goed neerzetten, maar je zult er geen verkopen uithalen. Zonde van je tijd en investeringen.
Wees actief op het platform waar jouw doelgroep te vinden is. Plaats berichten of video’s. Maar laat jezelf ook zien! Persoonlijke marketing wordt in deze groeiende online wereld steeds belangrijker. Klanten vinden het fijn om je te zien, om te zien wat je doet voor je webshop. Doordat jij zichtbaar bent weten klanten wie het gezicht is achter het bedrijf. Ze voelen zich verbonden en het is veel makkelijker om een connectie met je aan te gaan. Reageer daarom ook altijd op de reacties op je post of op persoonlijke berichten. Ga de connectie aan met deze klanten. Zij zullen sneller geneigd zijn om een product bij je te bestellen, is het misschien niet direct, kan dat altijd later nog gebeuren.
Werk met een strategie voor je social media, ga niet alleen maar informatie zenden en zenden, maar plaats ook berichten waar je meer interactie hebt met je klanten of plaats een herkenbare quote bijvoorbeeld.
Meer klanten uit Google halen
Actief op social media zijn is heel waardevol voor je bedrijf. Daarnaast is het natuurlijk ook heel belangrijk dat je website goed te vinden is in Google. Zo haal je klanten uit je social media kanaal, maar ook uit Google. Met deze marketing mix ontstaat er al groei. Je online zichtbaarheid en vindbaarheid van je website vergroten kan je doen op verschillende manieren. Denk hierbij aan SEO. SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, ook wel zoekmachineoptimalisatie. Wanneer je webshop goed SEO-proof is ingericht zal je website beter worden geïndexeerd door Google, waardoor je webshop een hogere ranking behaald in Google. Het is bijvoorbeeld belangrijk om relevante zoekwoorden in je teksten te verwerken. Gebruik zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf, zoekwoorden die jouw klanten gebruiken. Deze zoekwoorden verwerk je in de content van je website. Weet je niet precies welke zoekwoorden er relevant zijn voor jouw bedrijf? Laat dan een zoekwoordenonderzoek doen voor je bedrijf. Het is echt heel belangrijk dat je weet welke zoekwoorden je in je teksten moet gaan gebruiken. Alleen met de juiste zoekwoorden zal jij resultaat behalen in de zoekmachines.
Bloggen is ook heel relevant voor de vindbaarheid van je webshop. Door in je blogs ook met zoekwoorden te werken kunnen klanten via Google op je blog terecht komen. Hier lezen ze informatie over jouw product. Zij zien dat jij de expert bent op dit gebied en dit geeft veel vertrouwen aan de klant. Om een blog SEO proof te maken zitten er best wat haken en ogen aan het schrijven van een blog. Om dit makkelijker te maken voor je heb ik een werkboek ontwikkeld: Bloggen – SEO Edition. In dit werkboek leg ik van A tot Z uit hoe jij een blog kunt schrijven, hoe je een blog moet opbouwen en hoe je ervoor zorgt dat jouw blog goed vindbaar wordt in Google. Wil je nog meer informatie lezen over het inzetten van blogs lees dan mijn andere blog: ‘Bloggen is een hele effectieve manier om nieuwe klanten uit Google te bereiken ‘
E-mail marketing en een e-mail funnel
Wanneer je meer klanten aantrekt via social media en via zoekmachines gaat het aantal websitebezoekers groeien. Dat is precies wat de bedoeling is. Nu is het de kunst om van deze nieuwe klanten ambassadeurs te maken. Natuurlijk zijn er klanten die op je website terecht komen en direct overgaan tot een aankoop, maar de grootste groep klanten heeft meer tijd nodig om over te gaan tot een aankoop (zeker als je verkoopprijs wat hoger is). Om je klanten die je leren kennen over te laten gaan tot een aankoop is het verstandig om e-mail marketing in te zetten. Met e-mail marketing blijf je in contact met je klant en je betrekt de klant bij je bedrijf. En juist doordat jij de juiste doelgroep hebt aangetrokken kun je heel gericht communiceren naar de klanten via e-mail marketing. Plaats een invulveld op je website waar klanten hun e-mailadres kunnen achterlaten om op de hoogte te blijven van tips en/of leuke aanbiedingen.
Beter nog is om een gratis ‘weggever’ te plaatsen waarvoor klanten hun e-mailadres achter moeten laten. Vervolgens komen deze e-mailadressen terecht in een e-mail funnel waarbij je de klant nog meer gaat vertellen over je bedrijf en over je product. Je kunt er ook voor kiezen om een speciaal aanbod te maken voor deze klanten, denk bijvoorbeeld aan 10% korting op de eerste bestelling. En ik hoor je nu denken.. Ja maar dan gaan mensen zich alleen maar inschrijven voor die korting.. Dat klopt, er zijn zeker mensen die dat doen, maar er zijn ook mensen die wel in je nieuwsbrief bestand blijven en dat zijn de klanten die ambassadeur worden van je bedrijf. Die klanten zijn echt geïnteresseerd in je product en zullen zich niet snel afmelden van de e-maillijst.
Online marketing zonder advertentiebudget
Door de online marketing met elkaar te combineren kom je uit tot een marketingmix. Zoals je in deze blog hebt gelezen werken de verschillende online marketingkanalen dus met elkaar samen. En zo kom je ook tot een marketingstrategie. Met de juiste strategie kan jij nieuwe klanten aantrekken en de omzet van je webshop gaan laten groeien, zonder dat je in dit geval ontzettend veel advertentiekosten kwijt bent.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om te gaan adverteren. Het enige nadeel is dan wel dat wanneer je stopt met adverteren er geen organische groei meer is. Organisch groeien is een strategie waar je als eerste mee aan de slag kunt gaan. Zodra je organische groei is ingezet kan je aansluitend gaan adverteren.
Misschien denk je nu, help, ik heb echt geen idee hoe ik dit kan realiseren voor mijn bedrijf.. Maar ik wil toch wel organische groei met een goede marketingstrategie.. Neem dan contact met mij op.
Ik ga graag met je in gesprek en ik denk graag met je mee. Ik kan een plan op maat voor je maken, zodat je precies weet wat jij kunt doen om organische groei te gaan realiseren, maar je kunt het werk natuurlijk ook aan mij uitbesteden. Dan werk ik de strategie voor je uit en ga ik organische groei voor je realiseren.
Wil je meer informatie? Stuur dan een e-mail naar info@daniellesocialmarketing.
Liefs,
Daniëlle