Wat is een marketingstrategie nu precies en wat maakt dit nu zo belangrijk? Hoe werkt een marketingstrategie precies?
Wat is een marketingstrategie?
Een marketingstrategie is een overkoepelend plan of aanpak die een webshop gebruikt om zijn of haar producten op de markt te brengen en zijn doelgroep te bereiken.
Dit plan of deze aanpak bevat doelstellingen en methoden die zijn bepaald om de marktpositie van een bedrijf te versterken en de merkbekendheid te vergroten.
Je kunt het eigenlijk zien als een soort routekaart. Hoe komt je bedrijf van plaats A naar plaats B om zo de marketingdoelstellingen te behalen.
Hoe werkt een marketingstrategie?
Een marketingstrategie is de complete uitwerking van de marketingdoelstellingen. Zonder doelstellingen is het ook niet mogelijk om een strategie uit te werken.
Zo vroeg ik laatst aan een klant, “Wat zijn je doelen?” en daar wist ze mij eigenlijk geen antwoord op te geven. Daar moest ze eerst over nadenken voordat ik voor haar verder kon gaan.
Aan de hand van de doelstellingen bepaal je namelijk de complete strategie.
Wil jij bijvoorbeeld meer e-mailadressen verzamelen voor op je mailinglijst, dan werk je een heel andere strategie uit, dan wanneer je meer websitebezoekers uit Google wilt halen met organische groei.
Voordat je een complete marketingstrategie gaat uitwerken is het noodzakelijk om je doelstellingen te bepalen.
Je kunt er ook voor kiezen om korte termijn doelstellingen te bepalen en lange termijn doelstellingen. Zolang je doelstellingen maar meetbaar en haalbaar zijn.
Ken je doelgroep
Wanneer je doelstellingen zijn bepaald is het noodzakelijk dat je goed weet op welke doelgroep jij je wilt gaan richten. Je moet je doelgroep specifiek uitwerken.
Is je doelgroep ondernemende vrouwen? Specificeer deze dan. Hoe oud zijn ze, zijn het coaches of hebben zij een webshop? Hoe specifieker je doelgroep is, hoe makkelijker het is om je content op je doelgroep af te stemmen.
Wil je weten hoe jij je doelgroep kunt bepalen in vijf stappen? Lees dan mijn blog die ik heb geschreven over hoe jij in vijf stappen je doelgroep kunt bepalen.
Daarnaast is het natuurlijk heel belangrijk om te onderzoeken waar jouw doelgroep zich bevindt. Ook dit moet worden meegenomen in de marketingstrategie.
Een marktonderzoek is daarom dus ook essentieel. Wat doet je concurrentie, wat zijn trends, welke kansen liggen er in de markt? Dit stelt je in staat je strategie hier op in te richten. Zo kan jij ervoor zorgen dat je je concurrentievoordeel behoudt.
Unique selling points verwerken in de marketingstrategie
Iedere webshop heeft een eigen verhaal. Iedere webshop heeft eigen kernwaarden. Ieder product heeft eigen, unieke eigenschappen. En dat is wat jij met je klanten moet gaan delen.
Unique selling points zijn unieke eigenschappen van een product die onderscheidend zijn. Goede USP’s zijn concreet, uniek en onderscheidend.
Zijn jouw producten met de hand gemaakt, uniek ontwerp, duurzaam, dierproefvrij? Deel dit met je doelgroep. Dit zijn prachtige eigenschappen van jouw product.
Marketingmix
Wanneer al het bovenstaande concreet is uitgewerkt kun je aan de slag met de marketingmix. De marketingmix omvat de vier P’s: product, prijs, plaats en promotie.
Dit zijn de elementen waarmee jij je product of dienst in de markt brengt en hoe jij je doelgroep aanspreekt.
In de marketingmix ga je dus concreet uitwerken hoe jij de marketing wilt inzetten.
Hoe jij de juiste marketing in kunt zetten is afhankelijk van je doelstellingen. Iedere doelstelling heeft een andere marketingstrategie nodig.
Nadat de strategie is ontwikkeld, is het tijd om deze in de praktijk te brengen. Dit kan inhouden dat je verschillende marketingkanalen gebruikt zoals social media, advertenties, nieuwsbrieven en meer.
Analyseren en optimaliseren van de statistieken
Een cruciaal aspect van elke marketingstrategie is het analyseren van de statistieken. Dit stelt je in staat om te zien wat werkt en wat niet. Dingen die niet werken kun je optimaliseren en dingen die wel werken moet je doorzetten. Optimaliseren een aanpassen is nodig om je doelstellingen te bereiken.
Een effectieve marketingstrategie is essentieel voor het succes van elk bedrijf. Het stelt je in staat om je doelen te bereiken, je merk te laten groeien en je concurrenten te verslaan.
Heb jij hulp nodig bij de uitwerking van een goede marketingstrategie? Neem dan contact met mij op voor de mogelijkheden.
Liefs,
Daniëlle