De impact van influencer marketing

Met de opkomst van social media en het groeiende aantal van populaire online persoonlijkheden, maken bedrijven nu gebruik van deze persoonlijkheden (ook wel influencers genoemd) om hun doelgroep te bereiken en te betrekken.
Veel klanten aantrekken via Google of via influencers, dat is wat bedrijven doen. Dit noemen wij ook wel influencer marketing. In deze blog lees je waarom influencer marketing effectief is.

In deze groeiende online wereld is er een marketingstrategie die steeds meer terrein wint en bijna niet meer weg te denken is: influencer marketing.
Met de opkomst van social media en het groeiende aantal van populaire online persoonlijkheden, maken webshops nu gebruik van deze persoonlijkheden (ook wel influencers genoemd) om hun doelgroep te bereiken en te betrekken.

Wat maakt influencer marketing zo effectief?

Influencer marketing kan voor veel webshops heel effectief zijn. Het heeft alles te maken met de authenticiteit van de influencer. In tegenstelling tot traditionele advertenties, waarbij klanten vaak sceptisch zijn over de geloofwaardigheid, hebben influencers een band met hun volgers opgebouwd. Deze volgers vertrouwen op de mening en aanbevelingen van hun favoriete influencers, omdat ze geloven dat deze oprechte aanbevelingen doen op basis van hun eigen ervaringen. 

De volger is echt fan van de influencer, alles wat hij of zij doet is te gek! En dat wil je volger ook ervaren. Dus alle producten die de influencer promoot, wil de volger ook hebben.
Kijk maar eens hoeveel reacties vrouwelijke influencers krijgen over hun kleding, hoe vaak wordt de vraag gesteld, waar heb je die oorbellen gekocht of waar kan ik dat shirtje aanschaffen? Ideaal voor de influencer om op die manier webshops bij volgers te promoten.

Met influencer marketing bereik je jouw doelgroep

Vaak zijn influencers gericht op een specifieke doelgroep of niche, maar sommige influencers zijn actief in verschillende sectoren. Bedrijven kunnen hun boodschap afstemmen op een gericht publiek. Of dit nu gaat om beauty, fitness, technologie of reizen, er is altijd een influencer die een specifieke doelgroep aanspreekt. 

Daarnaast staan influencers bekend om hun vermogen om boeiende en aantrekkelijke content te creëren. Door samen te werken met influencers, kunnen bedrijven profiteren van deze kracht om hun merk op een authentieke manier te presenteren. Denk hierbij aan gesponsorde posts op Instagram, unboxing video’s op YouTube, of Q&A sessies op TikTok. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden.

Influencer marketing gaat over betrokkenheid bij het publiek

Je denkt wellicht dat je met influencer marketing hard gaat werken aan het vergroten van je bereik. Dit is ook wel zo, maar belangrijker is nog dat de betrokkenheid van het publiek wordt gestimuleerd. Want juist door het delen van persoonlijke verhalen, ervaringen en/of aanbevelingen, kunnen influencers diepgaande verbinding met hun volgers creëren. Dit leidt tot meer betrokkenheid en interactie, wat dan weer kan leiden tot positieve mond-tot-mondreclame.

Meetbare resultaten

Een van de grote voordelen van influencer marketing is dat de resultaten heel goed meetbaar zijn. Bij advertentiecampagnes is het veel lastiger om echt nauwkeurig te meten. Er zijn speciale, analytische tools en tracking mogelijkheden om heel specifiek resultaten te meten bij influencer marketing.
Daarnaast werken bedrijven en influencers vaak met een specifieke actie of kortingscode, wat natuurlijk ook eenvoudig meetbaar is.

Hoe kun je influencer marketing inzetten voor je webshop?

Hoe je influencer marketing in kunt zetten voor je webshop is compleet afhankelijk van je doelstellingen, je aanbod en je investering.
Juist omdat influencer marketing steeds populairder wordt, wordt er vaak veel geld gevraagd. Dan is het compleet afhankelijk van wat jij wilt besteden aan de influencer. 

Er zit ook nog een verschil in het samenwerken met influencers. Er zijn influencers die geld vragen voor een feed post en/of voor een story post. Er zijn ook influencers (vaak wat minder groot) die jouw product gebruiken in ruil voor een feed post en/of story post. 

Bedenk dus altijd goed wat jij wilt en wat je wilt investeren voordat je influencers benadert voor een samenwerking. Dat maakt het communiceren namelijk een stuk eenvoudiger.

Waar moet ik op letten bij influencer marketing?

Influencer marketing is heel aantrekkelijk, maar er zijn zeker wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. 

Kijk niet alleen naar het aantal volgers van de influencers, dit zegt namelijk veel minder dan de betrokkenheid op de posts die de influencer plaatst. Iemand kan namelijk honderdduizend volgers hebben, maar als diegene maar 15 likes krijgt op zijn of haar posts, dan heeft deze influencer weinig bereik. Hiermee loop je dus het risico dat de samenwerking je weinig extra verkopen gaat opleveren. 

Controleer ook goed of de volgers van de influencer echt jouw doelgroep is. Want als jouw influencer een betaalde post gaat plaatsen dan komen er geen verkopen uit, dan is dat eeuwig zonde. Ik hoorde dit laatst nog van een influencer. Zij bood voor een bedrijf een product aan, maar er kwamen geen verkopen uit. Bedrijf teleurgesteld en ook boos op de influencer. Dat is natuurlijk niet wat je wilt. En de influencer wil dat ook niet. Het is dus helemaal niet erg om bij je influencer na te gaan of hij of zij weet of je product of dienst goed aan zal slaan. 

Heb je een goede klik met de influencer en heb je het idee dat het je echt resultaat oplevert, dan kan je inzetten op een langdurige samenwerking. Dat is voor beide partijen hartstikke fijn. En als jij inzet op een langdurige samenwerking, dan heb je kans dat de prijs wellicht nog iets naar beneden kan of dat de influencer nog een extra post voor je wilt plaatsen.

Influencer marketing inzetten

De conclusie is dat influencer marketing een krachtige en effectieve strategie is voor webshops in deze tijd. Doordat je met influencer marketing doelgroepen kan bereiken, creatieve content kunt stimuleren, betrokkenheid kan vergroten en meetbare resultaten kunt leveren, is het geen wonder dat influencer marketing steeds populairder wordt.
Voor webshops die op zoek zijn naar een manier om hun product of dienst op te laten vallen of te verkopen kan influencer marketing worden toegevoegd aan hun marketingmix. 

Wil je graag weten of influencer marketing iets is voor jouw bedrijf en hoe je dit goed kunt aanpakken? Neem dan contact met mij op. Ik ga hierover graag met je in gesprek en ik denk graag met je mee. 

Twijfel je of influencer marketing iets is voor jouw webshop en wil je graag weten welke mogelijkheden er binnen de marketingwereld nog maar zijn? Lees dan mijn blog over online marketing.

Liefs,

Daniëlle

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel:

Andere blogs:

verpakking van bestellingen met een groene auto

Zorgt je verpakking voor herhaalaankopen?

Onlangs kreeg ik een heel tof vraagstuk van één van mijn klanten voor wie ik onlangs een webshop scan heb gedaan. 
Hij luistert vaak mijn podcast en stuurde mij een berichtje via Instagram.  

Hij had laatst een video gezien van een dame die via Bol haar producten verkocht en deze dame had een boze klant. Deze klant was nogal verbolgen over hoe zijn het product aangeleverd kreeg, namelijk in een gebruikte doos van een andere merk. 
Zijn vraag was dan ook, zorgt een mooie verpakking ook voor een herhaal aankoop?

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je marketing strategie voor black friday

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je webshopstrategie

Je loopt door de supermarkt. Het is nog volop zomer.
En tóch liggen de eerste kruidnoten al in het schap.

Waanzin? Misschien.
Maar ook een slimme zet van grote merken. Want zij weten: wie tijdens de feestdagen winst wil draaien, begint op tijd.

Als webshop-eigenaar kan jij daar heel veel van leren. Want te vaak zie ik ondernemers pas eind november ineens roepen:
“Shit! Moet ik nog iets met Black Friday?”

Laten we dat dit jaar anders doen.

Ontdek de E.com.community: de plek voor webshop eigenaren die willen groeien

Ben jij webshop eigenaar en denk je weleens:
“Is er niemand anders die ook tegen dit soort dingen aanloopt?”
Dan is de kans groot dat je niet alleen bent. En precies daarom lanceren wij op 1 oktober 2025 de E.com.community – een kleinschalige, doelgerichte community voor webshop ondernemers die willen groeien, verbinden en van elkaar leren.