Van bezoeker naar vaste klant: de 5 e-mails die iedere webshop nodig heeft

Veel webshop-eigenaren laten een enorme kans liggen: e-mailmarketing. Ze posten trouw op Instagram, werken hun website bij, maar… een gestructureerde e-mail strategie? Die ontbreekt. Zonde, want e-mail is nog steeds de manier om klanten terug te laten komen en meer omzet te genereren. Denk er eens over na: iemand bezoekt je webshop, kijkt rond en verdwijnt weer. Hoe zorg je dat diegene later terugkomt? Of wat als iemand een aankoop doet – hoe zorg je ervoor dat hij of zij nog een keer bestelt? Juist, met slimme e-mailmarketing. In deze blog ontdek je de 5 essentiële e-mails die iedere webshop zou moeten hebben en hoe je ze strategisch inzet om je klanten te behouden.
E-mail marketing voor webshops

Zoekwoorden en SEO: de basis van online vindbaarheid

In de groeiende online wereld is het best lastig om online goed zichtbaar te zijn. Zeker wanneer je weinig weet over marketing en SEO. In deze blog
leg ik je graag uit wat zoekwoorden zijn, hoe je ze kunt gebruiken en hoe je hiermee je online vindbaarheid vergroot.

Zoekwoorden en SEO

Een van de sleutels tot succes zijn zoekwoorden en SEO (Search Engine Optimization). In het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Deze twee
concepten vormen de basis van de online zichtbaarheid en spelen een hele belangrijke rol in het bereik van je doelgroep. Hoe werken zoekwoorden
en SEO samen om de online vindbaarheid te vergroten?

Wat zijn zoekwoorden?

Hoe vaak zeg jij tegen iemand of denk je zelf, ik ga wel even op Google zoeken?
Maandelijks, wekelijks, dagelijks? Waarschijnlijk vaker dan je denkt.

Google is een zoekmachine platform met 3,5 miljard zoekopdrachten per dag! Dat zijn echt flinke aantallen.
Wanneer jij een zoekopdracht invoert, gebruik je specifieke woorden om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen van je zoekopdracht.
Zoekwoorden zijn de termen of zinsdelen die mensen gebruiken wanneer ze via zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo naar informatie, producten
of diensten zoeken. Ze zijn essentieel omdat ze zoekmachines helpen te begrijpen waar je inhoud over gaat en wanneer deze aan gebruikers moet
worden getoond.

Er zijn verschillende soorten zoekwoorden, waaronder:
– Short-tail keywords: Korte en algemene zoektermen, zoals “laptops” of “recepten”.
– Long-tail keywords: Langere en specifieke zoektermen, zoals “beste laptops voor gaming” of “gezonde recepten zonder gluten”.
– Branded keywords: Zoektermen die specifiek zijn voor uw merknaam, zoals “Nike schoenen” of “Apple iPhone”.

Het begrijpen van welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw doelgroep en branche is een van de belangrijkste basisstappen naar een effectieve
SEO-strategie.
Je wilt natuurlijk wel dat klanten jouw website vinden wanneer zij zoekwoorden invoeren die relevant zijn voor jouw bedrijf.

Wat is SEO?

SEO (Search Engine Optimazation), in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie is het proces waarmee de website van je bedrijf wordt geoptimaliseerd
om hoger te rangschikken in de zoekresultaten van zoekmachines. SEO heeft als doel om organisch verkeer naar de website te vergroten. Hiervoor is
het heel belangrijk dat de inhoud van de website zo relevant en waardevol mogelijk is voor zoekopdrachten van gebruikers.
Hoe werken zoekwoorden en SEO samen?
Zoekwoorden en SEO zijn nauw met elkaar verbonden. Zoekwoorden vormen de basis van de SEO-strategie, omdat de zoekwoorden de sleutel zijn
waarmee de zoekmachine de website kan vinden en rangschikken.
Door relevante zoekwoorden op te nemen in de inhoud van de website, maak je het gemakkelijker voor zoekmachines om te begrijpen waar je website
over gaat. En hiermee kan de zoekmachine je website makkelijker koppelen aan relevante zoekopdrachten.

Wil jij je zoekwoorden en SEO ook laten samenwerken om de online vindbaarheid te laten groeien? Lees onderstaande tips en ga ermee aan de slag:

– Zoekwoordenonderzoek: bespaar geen kosten op een zoekwoordenonderzoek en laat dit doen door iemand die hier gespecialiseerd in is. Zo krijg je
een heel duidelijk overzicht van relevante zoekwoorden en zoekwoorden waarmee je je concurrentie kunt verslaan. Daarnaast weet je met een
zoekwoordenonderzoek precies welke woorden een hoog zoekvolume hebben en welke een lager zoekvolume. Ga je zelf zoeken en zelf zoekwoorden
via gratis tools opvragen, dan loop je het risico dat er verouderde data wordt gebruikt, waarmee je de vindbaarheid van je website niet erg gaat
vergroten. Als je later dan besluit toch een zoekwoorden onderzoek te laten doen bestaat de kans dat je een heel groot deel van je content moet
herschrijven en dat kost extra tijd.
– Content optimalisatie: heb je de juiste zoekwoorden? Creëer waardevolle en relevante content rond de gekozen zoekwoorden. Gebruik de zoekwoorden
op je homepagina, categoriepagina(s), in de kopteksten, in je blogs etc.
– SEO optimalisatie: gebruik de relevante zoekwoorden ook in je meta titels, meta beschrijvingen en alt-teksten. Dit is enorm waardevol voor je SEO
optimalisatie en het vergroten van je vindbaarheid.

Meer klanten uit Google

De combinatie van zoekwoorden en SEO vormen een van de basiselementen van de online zichtbaarheid van vindbaarheid van je website. Doordat
je de zoekwoorden effectief gebruikt en op de juiste plekken toevoegt, kan je je website hoger laten ranken in zoekmachines. Met als resultaat dat je
meer organisch verkeer aantrekt om zo groei in omzet te genereren.

Onthoud dat SEO wel een proces is van geduld. Het is niet zo dat wanneer je vandaag je zoekwoorden wijzigt, je morgen al veel meer website
bezoekers aantrekt. Dit is een proces waar soms wel maanden overheen gaat. Maar uiteindelijk is het de investering en de beloning hiervan meer dan
waard!

Bedrijfsnaam als zoekwoord

Het opnemen van je bedrijfsnaam als zoekwoord op je website is ook heel relevant. Graag leg ik je uit waarom.

– Stukje merkherkenning: het gebruik van je bedrijfsnaam als zoekwoord helpt bij het opbouwen van merkherkenning. Wanneer mensen je bedrijfsnaam
kennen en direct naar je website zoeken, is het belangrijk dat ze je website gemakkelijk kunnen vinden op je bedrijfsnaam.
– Relevantie: het opnemen van je bedrijfsnaam als zoekwoord op de website helpt zoekmachines te begrijpen waar je site over gaat en dat je dit ook gerelateerd is aan je specifieke merk. Dit verhoogt de relevantie van je website voor zoekopdrachten die specifiek naar je bedrijf zoeken. De zoekmachines kunnen je website veel nauwkeuriger indexeren.
– Bescherming van je merknaam: door je bedrijfsnaam als zoekwoord op te nemen, voorkom je dat concurrenten de aandacht van klanten afleiden wanneer ze naar je merk zoeken. Als je bedrijfsnaam niet goed geoptimaliseerd is voor zoekmachines, kunnen concurrenten die zoeken op vergelijkbare zoektermen gestuurd worden naar andere websites.
– Goede gebruikerservaring: het opnemen van je bedrijfsnaam als zoekwoord op je website verbetert ook de gebruikerservaring. Wanneer gebruikers op zoek zijn naar specifieke informatie over je bedrijf en zij kunnen je website gemakkelijk vinden door je bedrijfsnaam in te voeren, vergroot dit het vertrouwen in je merk en het maakt het voor hen veel gemakkelijker om de gewenste informatie te vinden.

Kortom: de samenwerking van zoekwoorden en SEO is ontzettend belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Wanneer je de juiste zoekwoorden op je website plaatst zal de vindbaarheid van je website vergroten en zo zorg je voor organische groei.

Denk je nu, dit wil ik ook? Heb je nooit een goed zoekwoordenonderzoek uit laten voeren in het verleden? Neem dan contact met mij op. Ik kan een uitgebreid zoekwoordenonderzoek voor je uitvoeren. Je ontvangt van mij een document waarin ik alle relevante zoekwoorden heb uitgeschreven. Daarbij geef ik aan welke zoekwoorden er een hoog zoekvolume hebben en welke zoekwoorden een lager zoekvolume. Ik laat je ook zien op welke zoekwoorden je concurrentie wordt gevonden en met welke zoekwoorden jij je concurrentie voorbij kunt gaan.

Na het ontvangst van je zoekwoorden kun jij aan de slag om de zoekwoorden te verwerken in de content van je website. Na verloop van tijd zul je werken dat je meer websiteverkeer op je website aantrekt op deze zoekwoorden.

Wil je meer informatie? Stuur een e-mail naar info@daniellesocialmarketing.nl of laat een bericht achter op mijn contactpagina.

Liefs,
Daniëlle

Lees ook mijn andere blogs:

Verschillende mensen bij elkaar is je doelgroep. Hoe kan je je doelgroep bepalen voor je bedrijf?

Je doelgroep bepalen in 5 stappen

Online marketing in letters. Wat is online marketing? Niet alleen social media, maar er zijn nog meer soorten online marketing

Wat is online marketing?

Alle blogs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel:

Andere blogs:

verpakking van bestellingen met een groene auto

Zorgt je verpakking voor herhaalaankopen?

Onlangs kreeg ik een heel tof vraagstuk van één van mijn klanten voor wie ik onlangs een webshop scan heb gedaan. 
Hij luistert vaak mijn podcast en stuurde mij een berichtje via Instagram.  

Hij had laatst een video gezien van een dame die via Bol haar producten verkocht en deze dame had een boze klant. Deze klant was nogal verbolgen over hoe zijn het product aangeleverd kreeg, namelijk in een gebruikte doos van een andere merk. 
Zijn vraag was dan ook, zorgt een mooie verpakking ook voor een herhaal aankoop?

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je marketing strategie voor black friday

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je webshopstrategie

Je loopt door de supermarkt. Het is nog volop zomer.
En tóch liggen de eerste kruidnoten al in het schap.

Waanzin? Misschien.
Maar ook een slimme zet van grote merken. Want zij weten: wie tijdens de feestdagen winst wil draaien, begint op tijd.

Als webshop-eigenaar kan jij daar heel veel van leren. Want te vaak zie ik ondernemers pas eind november ineens roepen:
“Shit! Moet ik nog iets met Black Friday?”

Laten we dat dit jaar anders doen.

Ontdek de E.com.community: de plek voor webshop eigenaren die willen groeien

Ben jij webshop eigenaar en denk je weleens:
“Is er niemand anders die ook tegen dit soort dingen aanloopt?”
Dan is de kans groot dat je niet alleen bent. En precies daarom lanceren wij op 1 oktober 2025 de E.com.community – een kleinschalige, doelgerichte community voor webshop ondernemers die willen groeien, verbinden en van elkaar leren.