E-mail marketing: de manier om in contact te blijven met je doelgroep

E-mail marketing is een van de meest effectieve en directe manieren om in contact te blijven met jouw doelgroep. Hoewel social media en zoekmachine optimalisatie (SEO) veel aandacht krijgen, blijft e-mail een goed hulpmiddel dat goed resultaat levert. In deze blog duiken we dieper in de voordelen van e-mail marketing en waarom het een essentieel onderdeel moet zijn van jouw marketingstrategie.
E-mail marketing, de manier om in contact te blijven met je doelgroep

E-mail marketing is een van de meest effectieve en directe manieren om in contact te blijven met jouw doelgroep. Hoewel social media en zoekmachine optimalisatie (SEO) veel aandacht krijgen, blijft e-mail een goed hulpmiddel dat goed resultaat levert. 

In deze blog vertel ik je graag over de voordelen van e-mail marketing en waarom het een essentieel onderdeel moet zijn van jouw marketingstrategie.

Wat is E-mail Marketing?

E-mail marketing is het gebruik van e-mail om producten te promoten en in contact te blijven met je doelgroep.
E-mail marketing is niet alleen het versturen van een nieuwsbrief, maar e-mail marketing zijn ook geautomatiseerde e-mail funnels, aanbiedingen en meer..
De kracht van e-mail ligt in zijn directheid en persoonlijke benadering. Een stukje storytelling, zoals dit in marketingtermen wordt genoemd, is enorm waardevol in e-mail marketing.

Voordelen van E-mail Marketing

  1. Directe Communicatie: E-mail biedt direct contact aan jouw doelgroep. In tegenstelling tot social media, waar je berichten worden opgepakt door het algoritme en niet aan iedereen worden getoond, komt een e-mail direct in de inbox van de ontvanger.
  2. Persoonlijk: Tegenwoordig kan je met alle e-mail programma’s nieuwsbrieven ontwikkelen die afgestemd zijn op jouw branding. Dit maakt het voor de ontvanger herkenbaar en persoonlijk.
    Maar e-mail marketing kan ook worden afgestemd op de voorkeuren en het gedrag van de ontvanger. Dit verhoogt de relevantie en betrokkenheid van jouw boodschap.
  3. Resultaten zijn meetbaar: E-mail marketing biedt uitgebreide mogelijkheden om de effectiviteit van jouw campagnes te meten. Open rates, click-through rates en conversies kunnen gemakkelijk worden gevolgd en geanalyseerd.
  4. Lage kosten: Met het gebruik van e-mail marketing heb je minder kosten. Je bent namelijk geen geld kwijt aan advertenties. Je kunt met een relatief klein budget een groot publiek bereiken. Daarbij kun je bij veel platformen onbeperkt e-mails sturen naar je klantenbestand, wat ervoor zorgt dat je klanten continue worden geattendeerd op je product en/of dienst.
  5. Automatisering: Met e-mail marketing software kun je geautomatiseerde campagnes opzetten die op het juiste moment de juiste boodschap aan de juiste persoon sturen. Denk aan welkomst e-mails, verjaardagsaanbiedingen of herhaal aankoop herinneringen.

Met e-mail marketing bereik je de juiste doelgroep

Met de gewijzigde privacywetgeving dienen klanten tegenwoordig zelf toestemming te geven om op jouw mailinglijst te komen. Wanneer klanten dit niet willen, zullen zij zich ook niet inschrijven voor jouw mailinglijst.

Klanten op jouw mailinglijst zijn hierdoor al gefilterd. Mensen die geen connectie hebben met jouw product en/of dienst zullen niet op jouw mailinglijst staan. 

Je bereikt met e-mail marketing dus al snel de juiste doelgroep. Dit zorgt er ook voor dat nieuwsbrieven nog steeds de hoogste conversieratio hebben. Ook in deze tijd kopen veel mensen online via nieuwsbrieven.

Neem e-mail marketing mee in je marketingstrategie

Wil jij doorgroeien met je webshop, neem e-mail marketing mee in je marketingstrategie. Tegenwoordig zijn er meerdere platformen waar je gebruik van kunt maken, gratis of betaald. En sommige platformen zijn ook in het Nederlands, wat het heel erg gebruiksvriendelijk maakt.
E-mail marketing opzetten hoeft dus helemaal niet lastig te zijn.

Daarnaast kan je de content die je gebruikt op social media of in je blogs ook gebruiken als inspiratie voor je nieuwsbrieven. Door je content zo efficiënt mogelijk te gebruiken, ben je weinig extra tijd kwijt om overal zichtbaar te zijn.

Maak je nieuwsbrieven persoonlijk

Als laatste tip wil ik je graag meegeven om je e-mail marketing persoonlijk te maken. Schrijf je teksten zo als je tegen je klant praat. Leg gevoel in je tekst. Dan blijft de lezer geboeid en zal de lezer uiteindelijk ook weer uitkijken naar een nieuwe nieuwsbrief. 

Soms mag je ook persoonlijke verhalen schrijven in je nieuwsbrief. Nogmaals, mensen op jouw mailinglijst zijn echt geïnteresseerd en vinden het ook leuk om te lezen wie het gezicht is achter het bedrijf. Dus denk aan anekdotes, leuke of grappige verhalen en soms een vleugje humor erin. Je kunt ongetwijfeld met meerdere onderwerpen een connectie maken met het product of dienst die je verkoopt.

Wil je weten hoe je een goede nieuwsbrief schrijft? Lees dan mijn blog: Tips voor het schrijven van een goede nieuwsbrief. In deze blog vind je waardevolle tips waarmee jij een converterende nieuwsbrief schrijft.

Wil je e-mail marketing oppakken, maar heb je geen idee hoe je hiermee kunt beginnen en wat goed is voor jouw doelgroep? Neem contact met mij op, dan plan ik graag tijd in om je op weg te helpen.

Liefs,

Daniëlle

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel:

Andere blogs:

verpakking van bestellingen met een groene auto

Zorgt je verpakking voor herhaalaankopen?

Onlangs kreeg ik een heel tof vraagstuk van één van mijn klanten voor wie ik onlangs een webshop scan heb gedaan. 
Hij luistert vaak mijn podcast en stuurde mij een berichtje via Instagram.  

Hij had laatst een video gezien van een dame die via Bol haar producten verkocht en deze dame had een boze klant. Deze klant was nogal verbolgen over hoe zijn het product aangeleverd kreeg, namelijk in een gebruikte doos van een andere merk. 
Zijn vraag was dan ook, zorgt een mooie verpakking ook voor een herhaal aankoop?

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je marketing strategie voor black friday

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je webshopstrategie

Je loopt door de supermarkt. Het is nog volop zomer.
En tóch liggen de eerste kruidnoten al in het schap.

Waanzin? Misschien.
Maar ook een slimme zet van grote merken. Want zij weten: wie tijdens de feestdagen winst wil draaien, begint op tijd.

Als webshop-eigenaar kan jij daar heel veel van leren. Want te vaak zie ik ondernemers pas eind november ineens roepen:
“Shit! Moet ik nog iets met Black Friday?”

Laten we dat dit jaar anders doen.

Ontdek de E.com.community: de plek voor webshop eigenaren die willen groeien

Ben jij webshop eigenaar en denk je weleens:
“Is er niemand anders die ook tegen dit soort dingen aanloopt?”
Dan is de kans groot dat je niet alleen bent. En precies daarom lanceren wij op 1 oktober 2025 de E.com.community – een kleinschalige, doelgerichte community voor webshop ondernemers die willen groeien, verbinden en van elkaar leren.