Je doelgroep bepalen in vijf stappen

Het bepalen van je doelgroep voor je bedrijf is cruciaal. In deze blog leg ik je uit hoe jij je doelgroep kunt bepalen en optimaliseren in vijf stappen.
Danielle Social Marketing Blog je doelgroep bepalen in 5 stappen

Wanneer jij je marketing wilt gaan inzetten voor je bedrijf is het van groot belang dat jij je doelgroep bepaalt. Je doelgroep kan niet iedereen zijn, want wie spreek je dan aan in je marketing? Dat is veel te algemeen. Je spreekt dan niemand aan, want er is niemand die je verhaal herkent. In deze blog leg ik je graag uit waarom het belangrijk is dat jij weet wie je doelgroep is en hoe jij je doelgroep in vijf stappen kunt bepalen.

Geen specifieke doelgroep, geen herkenbaarheid

Daarom is het ontzettend belangrijk, eigenlijk zelfs cruciaal, dat je je doelgroep onderzoekt en bepaald. In onderstaande vijf tips leg ik je uit hoe je dit kunt doen.

1. Maak een specifieke doelgroep op basis van kenmerken en interesses

Aan wie ga jij je producten verkopen? Zijn dit mannen, vrouwen, kinderen, gezinnen, bedrijven, startende ondernemers, noem het maar op. En binnen welke leeftijdscategorie valt jouw doelgroep?
Wonen ze in de buurt van jouw regio? Of vind je ze in Nederland of misschien wel internationaal? Kopen ze veel online of bezoeken ze liever winkels? Houden ze bijvoorbeeld van een bepaald soort
films? Of trekken ze graag de natuur in?
Het is belangrijk dat je zo veel mogelijk relevante informatie verzamelt over je doelgroep.

2. Analyseer de kenmerken en interesses van je doelgroep

Wanneer je alle kenmerken en interesses hebt uitgewerkt is het belangrijk dat je nu gaat bepalen wat de gemeenschappelijke kenmerken en interesses zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een
gemeenschappelijke passie, hebben zij kinderen in een bepaalde leeftijdscategorie? Misschien maken ze veel reizen.
Hier zullen ongetwijfeld gemeenschappelijke kenmerken uit voort komen.

3. Waar heeft je doelgroep behoefte aan?

Door te onderzoeken waar je doelgroep behoefte aan heeft, kan je goed onderzoeken of jouw doelgroep behoefte heeft aan jouw product. Als deze behoeften overeenkomen, dan zit je op
de goede weg.
Ga nu onderzoeken waarom mensen jouw product moeten kopen. Hoe kan jij een probleem van je doelgroep oplossen door je producten aan te bieden bijvoorbeeld? Of wat levert het voor jouw
doelgroep op om jouw product of dienst af te nemen? Hoe kan jij je doelgroep helpen? Door dit te onderzoeken kan jij heel specifiek je teksten gaan schrijven. Deze teksten schrijf je dan namelijk
rechtstreeks aan deze doelgroep en dat maakt het voor je doelgroep herkenbaar.

4. Ga nu na waar jij je doelgroep kunt vinden

Om een goede marketing neer te kunnen zetten is het van groot belang dat jij weet waar je je doelgroep kunt vinden. Waar is jouw doelgroep actief? Denk hierbij bijvoorbeeld aan social media. Je
doelgroep is misschien maar op één of twee specifieke kanalen actief, zonde om dan veel tijd te besteden aan kanalen waar je doelgroep niet actief is.
Lezen ze tijdschriften? Lezen ze de krant misschien? Of is jouw doelgroep meer van de video’s en kan je je doelgroep vinden op Youtube of TikTok.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je doelgroep bepaalde festivals bezoekt of beurzen.
Onderzoek waar je je doelgroep kunt vinden, want op die plekken moet je zichtbaar worden.

5. Test en verfijn je doelgroep

Het bepalen van je doelgroep is een continu proces dat voortdurend moet worden getest en geoptimaliseerd. Ga experimenteren met verschillende marketingboodschappen op de kanalen waar je
doelgroep aanwezig is. Onderzoek welke benaderingen en welke boodschappen er het meest effectief zijn en waarmee jij je doelgroep kunt aantrekken. Verzamel feedback van je klanten en
analyseer de resultaten om je marketing voortdurend te optimaliseren en je doelgroep nog beter te begrijpen.

Wil je je marketing goed inzetten, dan is het belangrijk dat je gaat werken met een marketingstrategie. Geen idee waar je moet beginnen? Lees dan mijn blog:
‘Meer klanten aantrekken met de juiste marketingstrategie’. In deze blog vertel ik je welke marketingvormen je kunt gebruiken en hoe je een strategie kunt inzetten om meer klanten te bereiken.

Heb je je doelgroep bepaald maar vind je het toch lastig om je marketing in te zetten? Heb je hulp nodig? Schroom niet om contact met mij op te nemen. Ik denk graag met je mee! Je kunt mij
bereiken op Instagram of via het contact formulier. Ik probeer je zo snel mogelijk te beantwoorden.

Liefs,

Daniëlle

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel:

Andere blogs:

verpakking van bestellingen met een groene auto

Zorgt je verpakking voor herhaalaankopen?

Onlangs kreeg ik een heel tof vraagstuk van één van mijn klanten voor wie ik onlangs een webshop scan heb gedaan. 
Hij luistert vaak mijn podcast en stuurde mij een berichtje via Instagram.  

Hij had laatst een video gezien van een dame die via Bol haar producten verkocht en deze dame had een boze klant. Deze klant was nogal verbolgen over hoe zijn het product aangeleverd kreeg, namelijk in een gebruikte doos van een andere merk. 
Zijn vraag was dan ook, zorgt een mooie verpakking ook voor een herhaal aankoop?

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je marketing strategie voor black friday

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je webshopstrategie

Je loopt door de supermarkt. Het is nog volop zomer.
En tóch liggen de eerste kruidnoten al in het schap.

Waanzin? Misschien.
Maar ook een slimme zet van grote merken. Want zij weten: wie tijdens de feestdagen winst wil draaien, begint op tijd.

Als webshop-eigenaar kan jij daar heel veel van leren. Want te vaak zie ik ondernemers pas eind november ineens roepen:
“Shit! Moet ik nog iets met Black Friday?”

Laten we dat dit jaar anders doen.

Ontdek de E.com.community: de plek voor webshop eigenaren die willen groeien

Ben jij webshop eigenaar en denk je weleens:
“Is er niemand anders die ook tegen dit soort dingen aanloopt?”
Dan is de kans groot dat je niet alleen bent. En precies daarom lanceren wij op 1 oktober 2025 de E.com.community – een kleinschalige, doelgerichte community voor webshop ondernemers die willen groeien, verbinden en van elkaar leren.