Als webshop-eigenaar ben je waarschijnlijk bekend met het gevoel: je hebt een mooie webshop, goede producten en investeert tijd in je marketing, maar je hebt toch weinig klanten die een bestelling plaatsen. Dit kan enorm frustrerend zijn, maar je bent echt niet de enige. In deze blog lees je verschillende redenen waarom jouw webshop niet genoeg verkoopt en wat je kunt doen om die conversie te verhogen.
Je webshop laadt te langzaam
Een trage webshop is één van de grootste afknappers voor potentiële klanten. Wist je dat 40% van de bezoekers je site verlaat als het langer dan 3 seconden duurt om te laden? Als je webshop traag is, verlies je letterlijk klanten. Als jij ergens iets wilt bestellen en de pagina laadt constant heel traag, klik je ook weg.
Bespaar dus niet op je hostingprovider, maar zorg ervoor dat je een goede en vooral snelle hostingprovider kiest.
Daarnaast is het ook belangrijk dat je je foto’s en video’s optimaliseert. Als jouw foto’s en/of video’s heel groot zijn, dan kost dit ook veel laadtijd. En webshops hebben meestal meerdere foto’s bij een product, dan wordt je website dus nog trager.
Een snelle laadtijd verbetert overigens niet alleen de gebruikerservaring, maar heeft ook een positieve invloed op je SEO, waardoor je webshop hoger in Google komt. Een win-win situatie dus.
Je webshop is niet ingericht voor mobiele telefoons
In 2024 vindt meer dan 60% van de online aankopen plaats via mobiele apparaten. Als jouw webshop niet goed functioneert op een smartphone of tablet, laat je hier ongetwijfeld veel omzet liggen.
Zorg er dus voor dat je webshops volledig is ingericht voor mobiele apparaten zoals een telefoon of tablet. Controleer ook goed of alle knoppen goed werken op schermen. Het kan namelijk nog wel eens gebeuren dat de ‘plaats in winkelwagen’ knop te klein is.
En niet geheel onbelangrijk, zorg ervoor dat ook het afrekenproces mobielvriendelijk is, want ook hier loop je nog steeds het risico dat je potentiële klant je website alsnog wegklikt.
Wanneer jouw website goed is ingericht voor mobiele apparaten, vergroot je de kans dat bezoekers converteren naar klanten.
Je productpagina’s zijn niet overtuigend genoeg
Een veelgemaakte fout is dat productpagina’s te weinig informatie bieden of niet visueel aantrekkelijk zijn. Klanten kunnen je producten niet fysiek aanraken of testen, dus je moet hen op andere manieren overtuigen.
Gebruik hoogwaardige product foto’s en -video’s. Voor webshops is dit enorm belangrijk! Denk bijvoorbeeld aan kleuren. Wanneer de product kleur op de website maar iets afwijkt van de originele kleur, loop je het risico veel retouren te krijgen.
Schrijf gedetailleerde productomschrijvingen die voordelen en kenmerken duidelijk maken. Hier kun je ook denken aan het benoemen van je USP’s bijvoorbeeld. Jouw klant moet alles kunnen vinden in jouw productomschrijving. Van kleuren tot maten, tot gewicht, echt alles.
Het helpt om klantbeoordelingen en testimonials toe te voegen voor extra geloofwaardigheid.
Hoe beter je productpagina’s inspelen op de behoeften van je klanten, hoe groter de kans dat ze een aankoop doen.
Ingewikkeld of te lang afreken proces
Een van de grootste redenen waarom klanten afhaken, is een moeilijk of lang afrekenproces. Als klanten moeten registreren of te veel stappen moeten doorlopen, verlaten ze vaak hun winkelwagentje zonder af te rekenen. Dat is zo zonde! Ik zie het nog steeds bij sommige webshops..
Je kunt ervoor kiezen om je klant ook te laten afrekenen als gast, zonder dat je klant een account moet aanmaken. Er zijn genoeg mensen die dat allemaal niet willen namelijk. Als gast heb je toch het idee dat je ‘anoniem’ blijft, doordat je alleen de gegevens voor je bestelling hoeft achter te laten zoals je e-mailadres en bezorgadres. Daarnaast is het ook veel sneller wat veel mensen prettig vinden.
Beperk het aantal stappen in het afrekenproces. Zorg ervoor dat mensen in 2 of maximaal 3 stappen op de betaalpagina terechtkomen. Zijn dit nu nog 7 stappen? Geloof me, als je dit terugbrengt naar 2 of 3 stappen gaan je conversies omhoog.
En niet geheel onbelangrijk, zorg ervoor dat er meerdere betaalopties zijn. Denk aan IDEAL, Paypal en creditcard.
Door het afreken proces soepel en eenvoudig te maken, verlaag je de drempel voor je klanten om tot aankoop over te gaan.
Te weinig vertrouwen van klanten
Mensen kopen liever bij webshops die ze vertrouwen. Als jouw webshop geen geloofwaardigheid uitstraalt, zullen potentiële klanten aarzelen om te kopen en alsnog je website verlaten.
Vertrouwen wekken kan je natuurlijk doen op verschillende manieren. Social media is bijvoorbeeld heel belangrijk. Laat gezichten zien die achter het bedrijf werken. Dit wekt enorm veel vertrouwen op.
Denk ook eens aan het webwinkel keurmerk, dat geeft ook enorm veel vertrouwen.
Voeg beveiligings badges en SSL-certificaten toe aan je webshop.
Maar ook reviews of testimonials zijn natuurlijk enorm waardevol en ik zal je zeggen, die worden in deze tijd ook steeds belangrijker. Steeds meer mensen lezen eerst een aantal reviews voordat zij daadwerkelijk overgaan op het plaatsen van een bestelling. Door de groei van de online wereld gebeurt het ook steeds vaker dat mensen worden opgelicht, dus klanten zijn vaak ook wat wantrouwig. Wanneer zij reviews van andere klanten kunnen lezen geeft dat vertrouwen en zullen zij toch sneller een bestelling plaatsen.
En niet geheel onbelangrijk ook, wees transparant over je retourbeleid en zorg dat je klantenservice bereikbaar is. Veel mensen zoeken eerst op wat het retourbeleid is voordat zij een bestelling plaatsen. Wanneer je online iets besteld weet je immers nooit of datgene wat je ontvangt ook daadwerkelijk is wat past of wat je in gedachte had. Retourneren moet eenvoudig zijn, dan zullen mensen ook sneller overgaan tot een aankoop in je webshop.
Je trekt niet de juiste bezoekers aan
Het maakt niet uit hoe goed je webshop is, als je niet de juiste bezoekers aantrekt, zul je geen verkoop genereren. Veel webshop eigenaren focussen op algemene marketingstrategieën die niet specifiek zijn afgestemd op hun doelgroep.
Ga goed na wie je ideale klant is. Pas als je dat hebt gedaan weet je hoe je bijvoorbeeld je teksten kunt schrijven, want die schrijf je aan je ideale klant.
Optimaliseer je SEO door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden, zoals “productnaam kopen” of “webshop [jouw niche].”
Je kunt er ook over denken om gerichte advertenties in te zetten op platforms zoals Facebook, Instagram of Google Ads om jouw specifieke doelgroep te bereiken.
Door de juiste bezoekers naar je webshop te trekken, verhoog je je kansen op conversie aanzienlijk.
Verhoog je verkoop door de juiste stappen te nemen
Als je webshop niet genoeg verkoopt, kan dat aan verschillende factoren liggen. De sleutel tot succes is om elk onderdeel van je webshop te optimaliseren, van laadtijden tot productpagina’s, en om ervoor te zorgen dat je je doelgroep goed benadert. Pas de bovenstaande tips toe en je zult merken dat je webshop niet alleen meer bezoekers aantrekt, maar ook meer klanten converteert.
Vind je het lastig om te bepalen waar je nog meer winst kunt halen in je webshop en wil je graag eens dat een marketing expert met je meekijkt? Neem gerust contact met me op, ik help je graag verder om van jouw webshop een succes te maken!
Liefs,
Daniëlle
Wil jij weten hoe je meer omzet uit je webshop kunt halen? Vraag dan mijn tips aan! Je ontvangt de 7 tips binnen enkele minuten in je mailbox. Het zijn praktische tips, waarmee je snel aan de slag kunt. Niet ingewikkeld, maar het gaat je wel resultaat opleveren.
Vraag de tips hier aan.