Hoe je meer omzet haalt uit Black Friday: een strategische aanpak voor webshop-eigenaren

Black Friday is een van de grootste kansen voor webshop-eigenaren om in korte tijd een flinke omzetboost te realiseren. Toch laten veel webshops geld liggen omdat ze zonder duidelijke strategie aan deze dag beginnen. In deze blog vertel ik je over de meest gemaakte fouten en bied ik je tips aan om dit jaar Black Friday een flinke omzet boost te creëren.
Hoe je meer omzet haalt uit Black Friday: een strategische aanpak voor webshop-eigenaren

Black Friday is een van de grootste kansen voor webshop-eigenaren om in korte tijd een flinke omzetboost te realiseren. Toch laten veel webshops geld liggen omdat ze zonder duidelijke strategie aan deze dag beginnen. In deze blog vertel ik je over de meest gemaakte fouten en bied ik je tips aan om dit jaar Black Friday een flinke omzet boost te creëren. 

Iedereen heeft het altijd maar over een strategie, maar waarom is dit nu eigenlijk zo belangrijk?

Veel webshop-eigenaren denken dat een korting aanbieden voldoende is om te profiteren van Black Friday, maar het is wel heel erg lastig om hiermee op te vallen tussen de massa webshops die ook mee doen met Black Friday. De concurrentie is enorm en klanten ontvangen nog veel meer aanbiedingen. Een goede voorbereiding en een goede strategie kunnen het verschil maken tussen een middelmatige verkoopdag en een recordomzet.

Fouten die veel webshops maken tijdens Black Friday

Om te begrijpen hoe jij Black Friday dit jaar succesvol kunt maken, is het goed om te weten wat er nu precies vaak misgaat. Hier geef ik je enkele veelgemaakte fouten:

  • Te laat beginnen met promoten: Dit is een van de meest gemaakte fout, veel te laat beginnen met promoten. Veel webshop-eigenaren wachten tot het laatste moment om hun aanbiedingen te promoten. Tegen die tijd hebben jouw klanten al heel veel andere aanbiedingen gezien en waarschijnlijk ook al aankopen gedaan.
  • Geen onderscheidende aanbieding: Als je dezelfde korting biedt als je concurrenten, is er weinig reden voor klanten om specifiek bij jouw webshop te kopen. Natuurlijk kan je 10% korting aanbieden, maar dat doen heel veel webshop-eigenaren. Maak juist jouw aanbieding exclusief! 
  • Alleen op nieuwe klanten richten: Veel webshops richten zich uitsluitend op nieuwe klanten, terwijl het vaak gemakkelijker en goedkoper is om bestaande klanten opnieuw te laten kopen. Bestaande klanten kennen je al, zij vertrouwen je al. Zij zullen veel makkelijker opnieuw een bestelling bij je plaatsen.

Black Friday; creëer echt een aantrekkelijk aanbod voor jouw doelgroep

Je wilt dat klanten zich speciaal voelen tijdens Black Friday. Dat betekent dat je aanbiedingen moet creëren die écht aantrekkelijk en uniek zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

Bundelkorting: biedt een combinatie van producten aan tegen een kortingsprijs. Dit stimuleert klanten om meer te kopen dan ze oorspronkelijk van plan waren. Dat verhoogt de bestelwaarde en je omzet.
Win – win dus.
Denk aan een exclusieve, vroege toegang: geef je vaste klanten de kans om een dag eerder van je aanbiedingen te profiteren. Dit creëert een gevoel van waardering en daarbij bestellen ze als eerst bij jou en niet een dag later bij je concurrent.
Denk ook eens aan gratis verzending en extra’s: een korting is aantrekkelijk, maar combineer dit met gratis verzending of een gratis cadeautje bij bestellingen boven een bepaald bedrag om nog meer waarde te bieden. Geloof mij, gratis verzending doet het altijd goed! 

Ga nu dus alvast nadenken over jouw actie, hoe gaat dit eruit zien. Wat ga je precies aanbieden? Hoe kan ik mijn vaste klanten hierbij betrekken en hen ook iets exclusiefs aanbieden? Dan komt daarna de volgende stap, de voorbereiding.

Begin echt op tijd met het promoten van je Black Friday deal

Een succesvolle Black Friday begint dus weken van tevoren al, en niet pas een dag ervoor. Ik geef je graag een aantal tips mee, zodat jij dit keer wel op tijd kunt zijn:

Start alvast met teasen: bouw spanning op door je Black Friday aanbiedingen vooraf aan te kondigen via je nieuwsbrief en social media. Maak je klanten nieuwsgierig en zorg ervoor dat ze jouw webshop in de gaten houden.

Maak gebruik van e-mailmarketing: voor webshops is dit zo ontzettend belangrijk!
Verstuur aankondigingen en exclusieve previews naar je mailinglijst. Ga ook hier alvast teasen en maak je abonnees warm voor wat er komen gaat. Hiermee zorg jij ervoor dat ze op die bestelbutton gaan klikken op Black Friday zelf.

Gebruik retargeting advertenties: vergeet niet om bezoekers die je website al hebben bezocht opnieuw te benaderen via advertenties. Zorg er wel voor dat je je campagne eerst al hebt getest. Zorg ervoor dat je weet wat er aanslaat bij je doelgroep als je gaat adverteren. In de periode van Black Friday is adverteren een stuk duurder namelijk. Zonde als je ontzettend veel geld kwijt raakt, omdat je niet goed voorbereid bent.

Optimaliseer je website voor verkeer en conversies

Op Black Friday kan je websiteverkeer omhoog schieten. Zorg dat je website hierop voorbereid is.

Controleer of je webshop bestand is tegen grote hoeveelheden bezoekers. Een trage of crashende website kost je omzet.
Zorg dat je aanbiedingen makkelijk te vinden zijn. Gebruik opvallende banners en knoppen om klanten snel naar de juiste producten te leiden. En zorg er ook voor dat je de juiste linkjes gebruikt in je nieuwsbrieven en op social media. Als dit niet goed is ben je je klanten kwijt. Mensen willen niet zoeken.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om speciale landingspagina’s voor je Black Friday deals te maken. Dit zorgt ervoor dat bezoekers meteen terechtkomen bij je aanbiedingen en sneller tot aankoop overgaan.

En als laatste, niet geheel onbelangrijk:

Vergeet Follow-up verkoop na Black Friday niet

Ook hier laten ontzettend veel webshop-eigenaren kansen liggen.

Black Friday is nog niet het einde van de verkoopkansen, het kan juist het begin zijn van een langere relatie met je klanten:

  • Bedank je klanten: Stuur na de aankoop een bedankmail en biedt een extra korting aan voor hun volgende bestelling.
  • Herhaalaankopen stimuleren: Maak gebruik van e-mailcampagnes om klanten na Black Friday opnieuw naar je webshop te trekken. Je kunt bijvoorbeeld Cyber Monday deals promoten of hen aanmoedigen om cadeaus voor de feestdagen te kopen.

Black Friday is een uitgelezen kans om je omzet een flinke boost te geven, maar zonder een gerichte strategie laat je veel geld liggen. Begin op tijd met je promoties, maak gebruik van exclusieve deals, en optimaliseer je website en marketing om het meeste uit deze koopgekte te halen. Met de juiste voorbereiding kun je van Black Friday een van je succesvolste verkoopdagen maken.

Wil jij ook alles uit je acties halen, maar weet je niet goed hoe dit werkt of waar je moet beginnen? Laat mij je helpen! Met mijn jarenlange ervaring bij een internationale webshop weet ik precies waar je op moet letten om juist die extra omzet te creëren. Om juist die kansen te pakken, waar je concurrenten het laten liggen. 

In mijn coachingstraject ga ik samen met jou aan de slag om je voor te bereiden. Ik leer je alles over de strategie, van A tot Z, zodat jij vervolgens in de toekomst zelfstandig aan de slag kunt en van andere acties ook een groot succes kunt maken. 

Wil je meer informatie over dit traject? Bezoek dan mijn website pagina over mijn coachingstraject.

Liefs,
Daniëlle

Wil jij direct 7 waardevolle tips ontvangen waarmee jij de omzet in je webshop kunt gaan verhogen? Vraag dan mijn tips aan! Je ontvangt de 7 tips binnen enkele minuten in je mailbox. Het zijn praktische tips, waarmee je snel aan de slag kunt. Niet ingewikkeld, maar het gaat je wel resultaat opleveren.
Vraag de tips hier aan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel:

Andere blogs:

verpakking van bestellingen met een groene auto

Zorgt je verpakking voor herhaalaankopen?

Onlangs kreeg ik een heel tof vraagstuk van één van mijn klanten voor wie ik onlangs een webshop scan heb gedaan. 
Hij luistert vaak mijn podcast en stuurde mij een berichtje via Instagram.  

Hij had laatst een video gezien van een dame die via Bol haar producten verkocht en deze dame had een boze klant. Deze klant was nogal verbolgen over hoe zijn het product aangeleverd kreeg, namelijk in een gebruikte doos van een andere merk. 
Zijn vraag was dan ook, zorgt een mooie verpakking ook voor een herhaal aankoop?

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je marketing strategie voor black friday

Wat kruidnoten in augustus jou vertellen over je webshopstrategie

Je loopt door de supermarkt. Het is nog volop zomer.
En tóch liggen de eerste kruidnoten al in het schap.

Waanzin? Misschien.
Maar ook een slimme zet van grote merken. Want zij weten: wie tijdens de feestdagen winst wil draaien, begint op tijd.

Als webshop-eigenaar kan jij daar heel veel van leren. Want te vaak zie ik ondernemers pas eind november ineens roepen:
“Shit! Moet ik nog iets met Black Friday?”

Laten we dat dit jaar anders doen.

Ontdek de E.com.community: de plek voor webshop eigenaren die willen groeien

Ben jij webshop eigenaar en denk je weleens:
“Is er niemand anders die ook tegen dit soort dingen aanloopt?”
Dan is de kans groot dat je niet alleen bent. En precies daarom lanceren wij op 1 oktober 2025 de E.com.community – een kleinschalige, doelgerichte community voor webshop ondernemers die willen groeien, verbinden en van elkaar leren.